Hlavní obsah

RECENZE: Život je už jen velice špinavý bulvár

Právo, Jiří P. Kříž

Předvánoční premiérou ‒ a že se s nimi od Chebu po Těšín roztrhl pytel ‒ je v Dejvickém divadle Interview Holanďana Theodora Holmana. Do štítu mu vetkli provokativní slogan: Svěřím ti nejtemnější tajemství, jedině když ty mi řekneš to svý. Hru, kterou už pěkný kus Evropy zná, přeložil do češtiny Michal Kotrouš. Režii na sebe vzal herec Martin Myšička.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Katju hraje herečka Veronika Khek Kubařová, jejího protivníka, novináře Pierra, Jaroslav Plesl.

Článek

Interview, jak bývá v novinářské praxi ustálené, je rozhovor zpravidla dvou lidí, z nichž se člověk ze sedmé velmoci snaží vydolovat z oběti něco, co nikomu jinému ještě neřekla.

Těžké to bývá třeba u hereček, které už prozradily mnohokrát všechno, nebo u politiků. Ti na sebe nemohou prozradit nic, protože jejich osobnost se propadla do partajního plurálu: „My, národní demokraté slibujeme, usilujeme, máme za cíl, chceme, nesouhlasíme...“ ‒ Já nic, já muzikant, je mezi slovy slyšet od těch, kteří vlastní názor v podstatě nemají.

Holmanovo Interview je o obojím. Známý válečný zpravodaj a politický komentátor Pierre je pověřen na první pohled nesplnitelným úkolem: vyždímat populární filmovou hvězdu Katju, o které neví nic, protože jeho rozlišovací schopnosti jsou omezeny událostmi na Středním východě, v severní Africe a mučivými vzpomínkami na zvěrstva v Bosně.

Katja je podle jeho hierarchie herečka filmového kýče, kráska vyspravená silikony na hrudi i v hlavě. A tak se začne na první pohled nerovný střet tygra s kočkou divokou. Během večera jsme svědky výpadů, kruhové obrany, protiútoků, lstivých úskoků i Pyrrhova vítezství.

Interview je modelovým příběhem zacházejícím do takových podrobností, že začne být nejasné, kdo koho vlastně vyslýchá za účelem znemožnění protivníka. Pojmy pravda, čest, morálka v obou řemeslech ‒ ale platí to samozřejmě o střetu jakýchkoli protipólů ‒ definitivně ustoupily ve jménu účelu, senzace, dobytí hájeného prostoru.

Ve střetu dejvickém podstupují souboj Veronika Khek Kubařová a Jaroslav Plesl. Ona instinktivně ostražitěji, ve výsledku ale rafinovaněji, vyzbrojena ženskou krásou a svůdností, dobývá území poničené sebeobelháváním a sebeobdivem, za kterým je však už jen otupělá macha a lež. Právě tato nejpřirozenější výzbroj našeho světa slouží po několika zvratech k definitivnímu potření nejprve pravidel souboje, a posléze protivníka...

Dejvické divadlo potvrzuje v Interview znamenitou dramaturgickou linii svých počinů (Eva Suková) i fakt, že vstupenky do toho divadla se shánějí velice těžce.

Celkové hodnocení 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám