RECENZE: Boček je stále humorný, laťku si však nezvedá

Právo, Lucie Zelinková

Fenomén knižní Aristokratky Evžena Bočka v české kultuře zakořenil. Našel si silnou čtenářskou základnu a vděčné publikum, které skočí po každém dalším svazku. I ve třetí knize zůstává Boček věrný svému strohému situačnímu humoru, ambice posunout ve svých knihách laťku o něco výše však nemá.

Obal třetí knihy ze série Aristokratka

Děj knihy Aristokratka na koni zavádí čtenáře na již známý „nejchudší zámek v Čechách“ Kostku a pracuje s jednoduchými typologickými postavami a situačním, příležitostně obhroublým humorem. Kdybychom hledali odlišnosti od předchozích dílů, ani po dlouhém pátrání bychom neobjevili nic. Aristokratka na koni je pokračováním řady, přičemž je třeba si uvědomit, že se jedná o typ spotřební literatury, jejíž jedinou funkcí je zábava.

Humor opět vyplývá z kontrastu tradiční představy o pohádkovém životě na zámku a jeho vznešených obyvatelích a reality na Kostce s jejími prapodivnými postavičkami. Hlavní hrdinka Marie Kostková je stylizována do role antiprincezny, dívky postrádající jemnost či grácii, a život na zámku ryze neromanticky a plný existenčních problémů vede k jedinému cíli, vydělání co největšího obnosu peněz, ideálně za použití menšího podvodu a bulvárního média.

Boček sází vtipné, místy až zbytečně vyhrocené situace do krátkých, jednoduchých vět, kompiluje banální děj a místy se mu daří vyhnout se předvídatelnosti. Drobným problémem je v knize udržení vyprávěcího tempa. Čtenář se pohybuje mezi více či méně vzdálenými kumulacemi humorných scén a vtípků, mezi nimiž vznikají vyprázdněné celky plytčího vyprávění, dokreslování děje či nutného přesunu od scény ke scéně.

Kratinký román začíná v momentu, kde skončil díl předchozí, a neobsahuje gradující část ani vyvrcholení. Lze se tedy domnívat, že Boček v budoucnu naváže v sérii i čtvrtou knihou.

Evžen Boček: Aristokratka na koni
Druhé město, 160 stran, 259 Kč