Film vychází z konceptu vánočního amerického „feel-good“ bijáku, který nemá primárně vysoké umělecké ambice a na jehož konci si hlavně máme uvědomit, že se máme mít rádi a být hodní. Jde tak vlastně o filmovou obdobu vánočního svařáku, který zahřeje u srdce a může v něm plavat i dost sladidla. Když se blíží ty Vánoce, tak to spolkneme.

Hned na začátku se vloudila do scénáře malá podivnost. Je známo, že v Anglii si už řadu let občané EU (často Češi nebo Romové) za slušné částky berou Afričany nebo Pákistánce, aby mohli zůstat v Londýně, ale je těžko uvěřitelné až absurdní, že by nějaká atraktivní mladá občanka EU nabízela velké peníze anglickému občanovi za sňatek. Takhle to prostě nechodí, stačí si občas přečíst zprávy BBC.

Hlavní postava filmu, Petr Miller, pracuje dlouhodobě pro imigrační úřad v Londýně a do Čech se už nemíní vrátit. Jedna umírající žena ho však najednou v Praze označí za otce holčičky. Miller si myslí, že jde o omyl, ale postupně sledujeme, jak jeho jistota mizí. Od úplného odmítání dítěte se dostává až do situace, kdy za něj hodlá bojovat.

Sociální pracovnice mu sdělí, že jako svobodný a v podstatě cizí muž bez zkušeností nemá šanci Emu získat, Miller má ale z práce dokonalé zkušenosti s podvody, které lidé zkouší na úřady, a je tak logicky silným protivníkem, podle hesla nejlepší zločinec je policajt. Navrhne jedné zaměstnankyni pražského hotelu (Aňa Geislerová), které je celkem sympatický, aby za peníze předstírala, že spolu delší dobu žijí a vymyslí dokonale podrobnou historii jejich vztahu, zážitků a zvyků.

Pohádky pro Emu

Aňa Geislerová

FOTO: Fénix Film – Vojtěch Resler

Ačkoliv jsme podobné slzopudné příběhy typu „jak sehnat novou maminku/tatínka” viděli mnohokrát, tenhle není z nejhorších. Díky srandičkám Ondřeje Vetchého a relativně uvěřitelnému ději vydrží do konce i širší publikum, zejména však ženy.

Ondřej Vetchý a Ema Švábenská (Pohádky pro Emu)

Ondřej Vetchý a Ema Švábenská (Pohádky pro Emu)

FOTO: Fénix Film – Vojtěch Resler

Vetchý vystihnul postavu staršího muže, který žije usedle a je zvyklý starat se jen o sebe. Neví, jak mluvit s dítětem, ale rychle se učí. Po rozpačitém setkání zkouší improvizované a stylově nevyladěné pohádky a ráno se strašně diví, že dítě vstává, už má tašku na zádech a chce jít do školy.

Později se výborně sehrají a tvoří s holčičkou docela roztomilou dvojici spiklenců, která spřádá plány na ulovení falešné manželky. Aňa Geislerová se k Vetchému hodí věkově i typově, jen bohužel trošku přehrává. Škoda.

Celkové hodnocení: 60 %