Dvanáctidílný výpravný seriál se odehrává během šedesáti let, od poloviny 19. století do roku 1910, a slibuje divákům výpravnou kostýmní podívanou i zajímavé dobové exteriéry: od karlovarské kolonády, přes mnohé české zámky a města po Schönbrunn ve Vídni či rakouské Alpy, kde se natáčely scény z Ameriky.

Heinrich Mattoni byl talentovaný obchodník, který vycítil příležitost v obchodu s léčivou minerální vodou, ale taky rozporuplný člověk, jehož poháněla touha po úspěchu a postupu na společenském žebříčku.

Jeho „sňatek z rozumu“ s rozmazlenou a poněkud panovačnou Mínou, která touží po přitažlivém mladíkovi natolik, až rozrušením omdlévá, je jen počátkem řady jeho vypočítavých i bezohledných rozhodnutí a osobních selhání, s nimiž se pokouší tento „syn oplatkáře“ dosahovat svých vysokých cílů.

Nevydařené manželství  

„Jejich vztah je opravdu divoký, ale rozhodně ne černobílý. Nedá se jednoduše říct, že by mezi nimi byla jen nenávist. Mattoni byl vizionář, téměř neustále riskoval, byl sobec, zaujatý sám sebou. Ale snad se dá i trochu rozumět tomu, co ho pohánělo vpřed. Nejen ctižádost, ale taky strach, že skončí podnik.

Alois Švehlík jako Mattoni, Jana Plodková a Josef Polášek

Alois Švehlík jako Mattoni, Jana Plodková a Josef Polášek

FOTO: Foto Česká televize

„Mattoni je krásný, charismatický muž. Obchodník a životní kaskadér a to ženy milují a přitahuje je to. Ale málokdy je šťastný a naplněný láskou. Mohl mít fantastickou ženu Mínu a velmi spokojené manželství, ale vzal to s ní za špatný konec, a tak celý život plýtvali energií jen na hádky a pomsty. Neproměněná láska až za hrob,“ soudí představitelka Míny Tatiana Vilhelmová.

„Láska se proměnila v zášť a Mína je jako stará dáma zatrpklá, v podstatě nešťastná bytost,“ dodává Taťjana Medvecká, která ztvárnila postavu Mattoniho manželky v době, kdy Heinrich už jako nemocný stařec v horečkách nachází proti své mocichtivé ženě účinnou zbraň: vzpomínky, pravdu o svém životě, které tajně sepisuje a ukládá pod polštář.

Nejen skutečnost 

Seriál nevychází jen z historicky doložených skutečností, právě příběh Mattoniho manželství si v mnohém domýšlí, protože o skutečné povaze vztahu Heineho a Míny, o tom, co se doopravdy skrývalo za děním v rodinném podniku, toho není příliš známo.

A tvůrci dokonce staví i na legendách, které se týkají Mattoniho soukromého života: říkávalo se například, že měl rád ženy a ony jeho, a také se mluvilo o jeho údajném přátelství s císařovnou.

Postavu Míny v pozdějších letech ztvárnila Taťjana Medvecká.

Postavu Míny v pozdějších letech ztvárnila Taťjana Medvecká.

FOTO: Foto Česká televize

Režisér Marek Najbrt vysvětluje, že od známé historické reality se tvůrci několikrát záměrně odchýlili kvůli dramatickému účinku: „Zejména v epizodě, která se dotýká vztahu císařovny a Mattoniho, se už vědomě pohybujeme v oblasti legendy. A porušujeme i protokol, který u dvora tehdy panoval. Setkání v jejích soukromých komnatách by nebylo možné. Což nám znalci budou asi vyčítat, ale divák to snad ocení.”