Železný má vkus i cit pro estetické hodnoty umění. Řada vystavených prací prošla v posledních letech aukcemi, některé byly koupeny přímo v ateliérech, v galeriích nebo u sběratelů.

Při současných cenách za obrazy a sochy lze odhadnout, že sbírku děl z 60. let bývalý ředitel TV Nova pořídil za nějakých 100 miliónů korun. Pro některé výtvarníky a obchodníky se stal přímo požehnáním.

Vzácně vyrovnaná kolekce bez překvapení

Celá kolekce - vzniklá během krátkých osmi let - je velice vyrovnaná, není tu téměř slabé dílo, které by kazilo celkový dojem. Někteří autoři jsou zastoupeni tím nejlepším z nejlepšího. Plastiky Aleše Veselého nebo obrazy Mikuláše Medka může Železnému závidět i Národní galerie.

Na druhé straně tu také není nic, co by nějak výrazně překvapilo. Železný sbírá jen to, co bylo prověřeno výstavami historiků umění. Takže sbírka jakoby kopíruje výstavy, jako byla třeba Ohniska znovuzrození v Galerii hlavního města Prahy v roce 1994.

Vše je soustředěno především na strukturální abstrakci a novou figuraci a k tomu pár jmen mimo proudy, ale dobře známých a prověřených. V tom se Železný liší od sběratelů - objevitelů, kteří naopak dokáží najít něco, co dosud unikalo pozornosti odborníků.

Historici umění bývají občas slepí a dogmatičtí. Co se nedá zaškatulkovat, to klidně a bohorovně přehlédnou, a tak jsou zanícení a znalí sběratelé nejednou korekcí jejich pohledu. To tady chybí. Sbírka z Galerie Zlatá husa představuje 60. léta tak, jak podle současné oficiální představy mají vypadat.

Chybí sklo a fotografie

Zvláštní je Železného nezájem o české sklo, které tehdy patřilo k absolutní špičce mezinárodní avantgardy. Stejně stranou mecenášova zájmu zůstala česká fotografie, ale možná to je jen její křehkostí a velkou náročností na uchování a konzervaci.

Kritické poznámky neznamenají, že by expozice nebyla zajímavá. Naopak. Pro každého, kdo přijde do brněnského Domu umění, budou Železného 60. léta úžasným estetickým zážitkem a velkou podívanou.

V přízemí je k tomu navíc výstava slavného fotografa Maye Raye a jeho múzy Meret Oppenheimové. A vzájemná konfrontace s jejich díly přesvědčivě ukazuje, že české umění má svoje nepopiratelné místo na světovém výsluní, byť i obrazy takových velikánů, jako je Medek, dosud nenajdeme ani v Centre Pompidou, ani v Guggenheimově muzeu v Bilbau či v jiném velkém muzeu moderního umění mimo Českou republiku.

Šedesátá

České výtvarné umění 60. let ze sbírky Galerie Zlatá Husa

Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2

do 17. října, denně kromě pondělí od 10 do 18 hod.