Článek
Malinu vnímala umělecká veřejnost především jako vynikajícího scénografa, jeho malířské dílo stálo vždy v pozadí. Přesto právě v něm je uložena výpověď o Malinových touhách, láskách, tajemstvích, radostech i nostalgiích. A také velké hravosti, o níž svědčí i název výstavy, který vymyslel sám autor obrazů: čas pro hry - čas prohry...
I na poměrně malé ploše dvou desítek obrazů tu nalezneme prakticky vše, co je pro Malinovu tvorbu typické: zalíbení v sytých barvách nanášených v hutných vrstvách, prolínajících do sebe tak, že indigová modř splývá s temnotou noci, anebo ostře oranžová či rumělková kontrastuje s Malinovou oblíbenou bílou, která ale při pozorném pohledu není nikdy čistě bílá, ale jako by pod ní vyvstávaly zasuté barevné odstíny paměti.
Dívat se na Malinovy obrazy nikdy neomrzí. Čím déle se do nich člověk noří, tím více objevuje, protože jeho obrazy jsou vrstevnaté a každý nově zaznamenaný detail otevírá další souvislosti a hravě zašifrovaná poselství. Jen kolik různých úsměvů objevíte na jeho Úsměvu II a kolik netušených ženských křivek a tušené erotiky skrývají prakticky všechny Malinovy obrazy, nejen Krásky noci, Akt nebo Šepoty a výkřiky, ale i Hotovo, La Mort, Indigo nebo Krajina tvář. Ostatně jeho výrok, že „krajina je v duši ženou“, je známý.
Malinovy krajiny jsou dalším nepominutelným tématem výstavy. Nejsou to realistická zpodobnění, ale zhmotněný pocit krajiny, v němž je obsažený prožitek jihočeských bílých stavení, oblých štítů, křižovatek a osamělých křížů, rozmařile kvetoucí zahrady či žhnoucího letního odpoledne.
Jaroslav Malina došel až na samou hranici oproštěnosti výtvarného výrazu, o čemž svědčí i na výstavě umístěný piktogram Pták rytý do bílé plochy jistými, tenkými a promyšlenými tahy.
Obrazy jsou doplněné několika drobnějšími, ale hutnými keramikami a také projekcemi, z nichž jedna představuje v reprezentativním výběru Malinovu scénografii od 60. let po současnost, druhá pak dokument o jeho tvorbě. Obrazů mohlo být na výstavě víc, ale díky i za výběr, na němž se podílely Irena Mašíková - Konštantová a Milada Pravdová - Malinová. A vlastně i sám autor před svým odchodem. S citem a hlubokým porozuměním napsala o Malinově malířské tvorbě do dobře vypraveného katalogu Vlasta Koubská.
Zastavení s Malinovými obrazy v světle klenutém zámeckém sálku je skoro tak intimně krásným zážitkem, jakým byly návštěvy v Malinově půdním ateliéru v jihočeské Chomoutově Lhotě, kam odešel před více než deseti lety z Prahy, aby měl klid na svá malířská zamýšlení. Schází jen jeho úsměvná, někdy bezeslovná, jindy vtipem sršící přítomnost. Výstava otevřená denně kromě pondělí potrvá v jindřichohradecké zámecké galerii do 30. září, poté se přesune do brněnského Divadla Husa na provázku.