Z rozhodnutí Prahy, která je vlastníkem, má všech 20 obrazů odletět do Šanghaje, pak do dalších destinací na Dálném východě a poté možná do USA. Jen Čína by zaplatila 2,7 miliónu korun. Předpokládá se, že zahraničním výstavám by byl věnován rok 2017 a možná i 2018.

Některá plátna mají rozměr 610 na 810 cm, plocha nejmenšího činí téměř 19,5 čtverečního metru. Zkušenosti z někdejších výstav v USA, ve Švédsku či v Rakousku vedly vedení Prahy v roce 1936 k rozhodnutí, že Slovanská epopej už nikam cestovat nemá. Vždy bylo totiž nutné obrazy po návratu opravit.

Mucha plátna restauroval sám

„Když ještě Alfons Mucha žil, restauroval plátna sám. Poškození způsobovala opakovaná rolování na tubus nebo změna klimatu. Mucha již nežije, a zkrátka čím více manipulace, tím méně Muchy,“ řekla restaurátorka Zuzana Poláková, jež pracovala na jeho dílech ze soukromé sbírky.

Vedení města s argumentací nesouhlasí, odmítá i snahu malířova vnuka Johna Muchy zamezit vývozu epopeje právní cestou. Podle radního pro kulturu Jana Wolfa (KDU-ČSL, Trojkoalice) plátna svinutá na válcích čekají klimatizované bedny na míru i klimatizovaná prestižní muzea.

„Restaurátorský dohled nad plátny epopeje je trvalý a stav všech pláten je vynikající. Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce,“ citovala ČTK Wolfa.