Red Hot Chili Peppers se totiž vrátili ke svým kořenům, a pokud jejich nové album The Getaway něco připomíná, pak především první tři alba v diskografii a také kapelní zvuk z devadesátých let. Všechno je ale moderně pojaté, v tom se tahle čtveřice posunula.

Buďme objektivní a konstatujme, že Red Hot Chili Peppers byli na svých dávných deskách výteční a hudebně zajímaví. Tu druhou vlastnost si ponechali, autorskou kvalitu ale zvalchoval čas. Tak silné skladby, jaké mají ve své historii, tentokrát nepřinesli. A když už tomu některá napovídá, pak se poměrně brzy vybaví ta, které se velmi podobá, ta z historie.

Red Hot Chili Peppers se před několika týdny přihlásili prvním singlem Dark Necessities. Na albu sice nepatří k nejsilnějším, jeho úvod navíc značně připomíná písničku Venice Queen z desky By The Way (2002). Je ale třeba přiznat, že linka zpěvu Anthonyho Kiedise patří k těm, které si lze zapamatovat.

Povšechně totiž deska trpí tím, že působí dojmem jakési hmoty vyskládané ze starých fíglů kapely. Nepůsobí příliš kompaktně a silné melodie aby na ní člověk pohledal. V lepším případě lze napsat, že to není album na první poslech. Po pěti posleších se ale ukáže, že to není ani album na pátý poslech.

Obal nového alba

Obal nového alba.

FOTO: Warner Music

A tak je třeba chytat se dílčích kvalit. V písničce We Turn Red je všechno, za co mají fanoušci kapelu rádi. Minimalistická kytara, funky baskytara, výbušná rytmická sekce, vyprávěný i zpívaný projev vokalisty a text s obratem o tom, že váš kaňon je opravdu dokořán. Je to ten nejvýmluvnější návrat ke kořenům.

Sick Love svou náladou připomene slavnou Under The Bridge z alba Blood Sugar Sex Magik z roku 1991. Jejím spoluautorem je Elton John, melodicky patří k těm výraznějším, nicméně opět je to jen evokace starých časů.

V Goodbye Angels se ukazuje, že Josh Klinghoffer je sice kytarista, kterého fanoušci ještě tak docela nepřijali, nicméně své řemeslo ovládá dobře. Zvládá v ní bravurně rockový rejstřík a v závěru vystřihne i znamenité kytarové sólo.

Skladba Go Robot se nese v diskotékovém duchu jako vystřiženém z osmdesátých let, ve Feasting On The Flowers zase Kiedis zpívá o tom, jaké je to mít pocit, že jste nebyli schopni pomoci svým přátelům.

The Getaway je album, které v diskografii Red Hot Chili Peppers nesporně obstojí. Není to ale album, jež by se svou progresí jakkoli přibližovalo těm z osmdesátých a devadesátých let.

Celkové hodnocení 70 %