Sklep postupně vyrostl ve fenomén, který dal české kulturní scéně plejádu herců, divadelníků, filmařů i výtvarníků, vedle již jmenovaných například Tomáše Hanáka, Lenku Vychodilovou, Moniku Načevu, Evu Holubovou, Jiřího Macháčka…

 Z představení divadla Sklep

Z představení divadla Sklep

FOTO: Bio Art Production

Divadlo slaví narozeniny připomenutím své dosavadní tvorby jednak v třídílném televizním cyklu Böhmen und Mähren scenáristy a režiséra Ondřeje Trojana, který je sérií nejvydařenějších skečů, výstupů a písní a jednak dokumentem režisérky Olgy Dabrowské Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa, který vstoupil tento týden do kin.

Cyklus běží už od minulého pátku na ČT art, a jde o filmovou minisérii složenou z nových i starších scének, skečů a písniček, které byly součástí sklepáckých Besídek v poslední zhruba dekádě a dosud nebyly natočeny. Stavbu série tvoří několik vzájemně propletených příběhů a osudů svérázných obyvatel nevelkého městečka.

„Ondřej Trojan za mnou přišel s nápadem natočit hodinu nejlepších sklepáckých scének za posledních deset let. Vymyslel celý rámec a hlavně úžasnou znělku. Vzájemným kreativním procesem se Sklepem a Ondřejem vznikly nakonec tři díly svěžího humoru,“ říká o sérii kreativní producentka České televize Kateřina Ondřejková.

Svoboda, poetika, hravost a humor

Sklep spojuje lidi, kteří se navzdory jiným profesním povinnostem po desetiletí vracejí do společenství, které Šteindler glosuje jako: „spolek pacientů, kteří jsou si všichni vzájemně terapeuty“, a které vyniká svobodou, poetikou, hravostí a humorem.

Film Tajemství divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa nabídne kromě aktuálních rozhovorů řadu pohledů na uplynulý život této soudržné party i mnoho zajímavostí z unikátních archivních materiálů.

Mikroorganismus sklepáckého bytí pak analyzují také vědecké kapacity rozličných oborů, například divadelní teoretik Jan Dvořák, filozof Erazim Kohák nebo psycholog Radek Ptáček.

„Sklepáky jsem měla ráda už od 80. let, obdivovala jsem Vorlovy a Trojanovy famácké filmy, i ty pozdější, zejména Kouř, Pražskou 5 nebo Pějme píseň dohola, něco jsem se natančila na M. T. O., chodila na výstavy Tvrdohlavých, hostovala na Fešn šou ze second handu Simony Rybákové a bratří Cabanů a zažila spoustu různých akcí,“ říká Olga Dabrowská.

Režisérka filmu Olga Dabrowská

Režisérka filmu Olga Dabrowská

FOTO: Bio Art Production

„Eva Holubová mi jednou řekla, že jsem Sklepačka, protože sklepáctví je vnitřní postoj, krevní skupina, spříznění duší. Tahle parta mě fascinovala a řekla jsem si, že když mám tedy možnost podívat se jim na zoubek, ráda to udělám. Sklepovští rejžové by prý totiž neměli od svého spolku patřičný odstup. Přijali mě srdečně.“

Sklep jako velká rodina

Na přípravy filmu vzpomíná Dabrowská se smíchem: „Rozhodli jsme se nechat vyjádřit k podobě filmu celý Sklep. To byl super zážitek. Ve Sklepě má totiž každý člen zásadně jiný názor než ostatní a hrdě si na něm trvá. Zároveň ale nejdou do ničeho, na čem by se neshodli všichni.

Ten večer jsme slyšeli nepřeberné množství originálních nápadů a já jsem si uvědomila, že Sklep zřejmě využívá určitých přírodních zákonů, které fungují samy o sobě, a v tom spočívá jeho síla. Např. se sám automaticky harmonizuje, když nechá svobodně znít kakofonii názorů dostatečně dlouho.

FOTO: Bio Art Production

Tenkrát jsme si řekli, že budeme postupovat stejně: chvíli budeme Sklep jen tak točit a film nám sám odpoví, o čem má být. Velmi brzy se začalo ukazovat, že je o společenství lidí, které spojuje láska. Že jde o rodinu. A že ta láska dorostla až do podoby, kdy se rozdává dál, i za cenu rizika.“

Podle režisérky Sklep souvisí úplně se vším. „Námětově už snad pokryl úplně všechna témata, a jak se mění svět a my v něm, Sklep hbitě reaguje dál a dál. Myslím, že ho inspiruje sám Bůh. Jak říkají géniové – inspirace je devadesát pět procent inteligence. U Sklepa to platí o to více, že měřitelná inteligence Sklepa odpovídá populačnímu průměru :-).“