Hlavní obsah

RECENZE: Drama svědomí, odpovědnosti a cti. Z karlovarského festivalu jde do kin dánský Boj

Právo, Věra Míšková

Uvedení dánského snímku Boj, který ve čtvrtek vstupuje do českých kin, je po Sorrentinově Mládí druhým společným počinem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, České televize a společnosti Aerofilms. Jejich krédem je nabídnout autorsky nejvýraznější snímky současné světové produkce. A již podruhé tento cíl naplnily měrou vrchovatou.

Foto: Aerofilms

Pilou Aesbaek jako voják, jehož boj se přenesl do soudní síně.

Článek

Osmatřicetiletý dánský scenárista a režisér Tobias Lindholm patří ke generaci, která povznesla skandinávskou kinematografii v rámci Evropy na vrchol. S Thomasem Vinterbergem napsal vynikající scénáře k filmům Submarino nebo Hon (pro Vinterberga – režiséra), sám pak režíroval filmy R a Únos a do obou obsadil jako hlavního herce Piloua Asbaeka.

Ten hraje i ve snímku Boj hlavní roli, dánského vojáka Clause, velícího jednotce na misi v Afghánistánu. A zatímco Claus bojuje s tálibánci a každý den musí rozhodovat o životech a osudech svých podřízených spolubojovníků, jeho žena bojuje doma s třemi ještě malými dětmi v jejich i svých každodenních starostech a radostech. A u obojího táta a manžel chybí.

Pak se Claus vrátí nečekaně domů a Maria, jakkoliv je šťastná, se logicky ptá: „Jak to? Musíš mi říct, proč jsi přijel!“ A Claus přiznává, že tam daleko učinil rozhodnutí, které v důsledku stálo životy civilistů, a že ho čeká soud a možná vězení.

Stejně jako v předchozích scénářích i tentokrát psal Lindholm typicky úsporným, ale plně obsažným způsobem a tak i film natočil. Ne všechno se musí vyslovit, ne všechno se musí opakovat. Mnohé je řečeno jen obrazem, a přesto divák přesně ví, co postavy říkají. Je to totiž vždy v logice toho, co se na plátně děje.

Do podrobných detailů a přitom důsledně minimalistickým rukopisem jsou vykreslené i hlavní postavy tohoto především morálního dramatu. Divák si ani neuvědomí, jak se to stalo, ale náhle cítí, že mu na nich záleží, vytváří si k nim vztah, až jsou mu důvěrně známé, aniž by pro to zdánlivě udělali něco mimořádně výrazného. Film klade spoustu otázek a navzdory napětí a vtažení do děje dává i prostor k přemýšlení a případnému utváření (nikoli jednoznačnému utvoření!) vlastního názoru.

Nejen Pilou Asbaek a Tuva Novotny podávají skvělé výkony. Dokážou do rolí s profesionálními schopnostmi vložit i přesnou míru citu tak, aby jim divák zcela uvěřil.

V první části se Lindholm soustředí spíše na situaci na misi, ve druhé se film láme do morálního i soudního dramatu a v ní se tvůrcům daří nejlépe. Film graduje naprosto nenápadnými prostředky, bez velkých efektů a rozmáchlých gest. Před divákem stojí žalující strana i obhajoba a obě mají kus své pravdy a velký kus relativity. Přitom nikdy nepřeváží pocit, že by scenárista a režisér v jedné osobě a stejně tak herci nevěděli, na kterou stranu se postavit. Z jejich jednání naopak vyplývá to podstatné, tedy že žádná pravda není jen jedna, nikdo nemůže ve vypjatých situacích jednat jinak, než jak to ona situace vyžaduje a dovoluje současně.

A člověk musí – obecně – v životě učinit mnohá rozhodnutí a nést za ně následky, ať mají podobu trestající ruky zákona, nebo vlastního svědomí.

Boj
Dánsko 2015, 115 min. Režie: Tobias Lindholm, hrají: Pilou Asbeak, Tuva Novotny, Dar Salim, Charlotte Muncková a další.

Celkové hodnocení: 95 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám