Spojení elektroniky, DJ-ingu a smyčcového kvarteta stále působí neobvykle, i když není nové. Samotní členové Kronos Quartetu, rozmáchlí mezi soudobou vážnou hudbou, starou hudbou i etnickými inspiracemi, pracují prakticky od počátků kariéry s přednatočenými zvuky. A DJ Spooky, vlastním jménem Paul D’Shonne Miller, zase není jenom manipulátor s gramodeskami. Má doktorát z hudební vědy.

Kontroverzní je ovšem samotné téma společné práce. DJ Spooky se rozhodl opatřit hudbou němý film Birth Of A Nation z roku 1915, s dějem zasazeným do období Americké občanské války. Afroameričan Spooky ve své verzi kritizuje rasovou předpojatost filmu, vykreslení Ku Klux Klanu jako pozitivní síly a upozorňuje na počátky zneužití masmédií ve službách politiky a ovlivňování veřejného mínění. Názorový posun vyjadřuje už parafráze původního názvu Zrození národa, v nové verzi Spookyho a Kronosu Znovuzrození národa.

Multimediální projekt byl objednán už v roce 2004 a později pódiově proveden na Lincoln Center Festival, Wiener Festwochen či Festival d’Automne a Paris. Příprava albové podoby přesto zabrala s přestávkami dekádu. Z nahrávky je cítit promyšlená, pečlivá snaha o účelnost každého tónu a zvuku.

Mimořádně emotivního dojmu tvůrci dosáhli třeba kontrastem minimalistické smyčcové pasáže a nervních elektronických zvukových vstupů ve větě What Would Moses Say? nebo naprogramované smyčky s drásavě disonantním vstupem kvarteta v The Election And Results.

Některé momenty přece jen působí trochu křečovitě. Například rytmická stopa věty Cameron, hádající se s rozostřeným pizzicatem. Vedle soudržného, harmonického propojení elektronických zvuků a samplů se smyčci se tvůrci občas spokojili s „pouhým“ střídáním přístupů a letmým prolínáním dvou hudebních světů.

Celek ovšem neztrácí působivost a v naprosté většině elektronika s klasickým obsazením kvarteta souzní.

DJ Spooky / Kronos Quartet: Rebirth Of a Nation
Cantaloupe, 79:17

Celkové hodnocení: 85 %