Odhalení doktora Stockmanna, že prosperita lázeňského města spočívá na vodě kontaminované průmyslovými zplodinami, nám dnes zní zřejmě povědoměji než Ibsenově společnosti. A snaha městské rady tento fakt zakamuflovat a Stockmanna ostrakizovat ještě víc.

Ostermeirova inscenace s Ibsenovým textem pracuje poměrně rafinovaně v tom, že Stockmann ani jeho odpůrci nejsou prvoplánově černo-bílé postavy. Přesto nefunguje tak, jak by zřejmě chtěla a měla, alespoň v Plzni tomu tak nebylo.

Thomas Bading jako Morten Kill doprovázený vlčákem budil sympatie diváků, ačkoli byl viníkem číslo jedna.

Thomas Bading jako Morten Kill doprovázený vlčákem budil sympatie diváků, ačkoli byl viníkem číslo jedna.

FOTO: Arno Declair

Scéna veřejné diskuse, kdy je v rozsvíceném sále publikum nuceno, aby se postavilo na tu či onu stranu, skončila několika očekávatelnými reakcemi pro Stockmanna, víc na základě Ibsenova textu, než předvedeného divadla. A námitka, jež opakovaně upozorňovala na zmanipulovanost diskuse, se zametla pod koberec, aby představení najelo zpět na zrežírované koleje s efektním, leč zbytečným házením balónků naplněným barvou. A pak se dohrál Ibsen.

Berlínští herci jsou samozřejmě výteční, ale i tak byl favoritem diváků nádherný vlčák doprovázející Stockmannova tchána, jehož fabrika za celé znečištění může. Proč tam byl, neví nejen ten pes. Nejspíš jen proto, aby mátl diváky zesympatičtěním jednoho z hlavních viníků.

Henrik Ibsen: Nepřítel lidu
Schaubühne am Lehniner Platz Berlín, Festival Divadlo 2015, 11. září, Nové divadlo Plzeň

Celkové hodnocení: 65%