Hlavní obsah

Na Lollapalooze v Berlíně se hudba poslouchá z front

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Berlín

Fronta, fronta, fronta. A do toho hrála tu lepší, tu horší kapela. Tak by se dal charakterizovat první den festivalu Lollapalooza, který začal v sobotu v poledne na starém letišti Tempelhof v centru německé metropole.

Foto: Universal Music

Skupina Chvrches

Článek

Lollapalooza je původně americký festival, který v roce 1991 vymyslel Perry Farrell, zpěvák skupiny Janeʼs Addiction. Až do letošního roku se konal, s patřičnou dávkou slávy, pouze v Severní a Jižní Americe.

Letos se poprvé přestěhoval do Evropy. Jeho hostitelem se ve dnech 12. a 13. září stal Berlín a tamní pořadatelé akci v prvním dni podcenili.

Špatný odhad

Lollapalooza byla předem vyprodaná. Areál Tempelhof, respektive jeho část pro festival vyčleněná, sice pětačtyřicet tisíc lidí pojala, ale všude byla hlava na hlavě, nebylo si v podstatě kam sednout, pokud jste si hrcli na zem, pak do vás neustále kopali kolemjdoucí, a při vystoupení Macklemorea & Ryana Lewise se ti, kteří přišli pozdě, do malého prostoru pod pódiem nedostali a musel se mačkat u stánků s občerstvením.

Ačkoliv tato situace je pro berlínskou Lollapaloozu typická. Všude jsou fronty. U vstupu, u stánků s jídlem, u toalet. Pořadatelé navíc využívají snadno zneužitelný systém pásků na ruku, které si musí příchozí nabít libovolnou částkou a potom věřit, že když mu prodejci budou z čidla umístěného v plastové části pásku peníze odečítat, budou poctiví.

Autor tohoto článku ovšem na vlastní kůži okusil, že ne všichni poctiví jsou. Přišel o dvanáct eur, která při nějaké transakci z konta na pásku zmizela.

Mimochodem, pokud jste v sobotu na Lollapalooze potřebovali nutně na toaletu, než vystát půlhodinovou frontu, bylo lepší učinit potřebu u plotu. Zprvu toho využívali jenom muži, v podvečer se k nim hojně přidaly i dívky.

Jediná místa, kde fronta není, případně je menší, jsou stánky s pitím. A pokud jde o čas, kdy fronty konečně opadly, pak až v okamžiku, kdy festival pomalu končil, tedy někdy v době dohrávání setů hlavních sobotních hvězd. Návštěvník s obvyklými potřebami tedy logicky musel část programu na Lollapalooze poslouchat z front. Na jídlo se totiž stálo i dvě hodiny.

Znamenití FFS

Lollapalooza nicméně měla představit především hudební vystoupení. V sobotu k tomu nejlepším patřil set FFS, sdružení, v němž se sešli skotští Franz Ferdinand s legendární americkou rockovou skupinou Sparks. Jejich splynutí bylo svěží, jejich skladby, ať už napsané speciálně pro společné album, anebo vzaté z repertoáru jedné ze zúčastněných kapel, byly nápadité, zábavné a skvěle odehrané i zazpívané.

Povedený byl i set skotských Chvrches. Rozjížděl se sice pomalu, pozvolna, ale ve své druhé části byl synthpop této formace, vedené pěvecky přesvědčivou a vizuálně přitažlivou Lauren Mayberryovou, až strhující.

Foto: Universal Music

Chvrches hráli v červenci v Praze.

Takový James Bay, momentálně velmi ceněný britský písničkář, byl autorsky i interpretačně úctyhodný ve svých skladbách, méně už v dlouhých pauzách mezi nimi.

Podobně to bylo s americkými Macklemore & Ryan Lewis. I když živý koncert ukázal, že kouzlo jejich písniček je pouze v rytmu. Ve zpěvu sotva, melodie se naživo příliš nekonaly, protože Macklemore je především rapper, a tak byl koncertní set uměle povyšován kýčovitým vizuálním ztvárněním. Macklemore během něho poděkoval Němcům za to, že přijímají syrské uprchlíky.

Foto: Lucy Nicholson, Reuters

Grammy za objev roku získala na 56. ročníku hudebních cen americká dvojice rapperů Macklemore & Ryan Lewis.

Proti nim hráli na jiné scéně britští The Libertines a působili přinejmenším velice unaveným dojmem. Jejich výkon byl nejistý, nepřesný a v zásadě nezajímavý, byť mají v repertoáru několik hezkých syrových rockových písniček. Co ale s nimi, když je naživo nebyli muzikanti schopni uspokojivě interpretovat.

Velmi dobré vystoupení absolvovala v Berlíně usazená poprocková kapela Mighty Oaks, v jejímž čele stojí Američan Ian Hooper a Ital Claudio Donzelli. Ti dva dovedou napsat a prezentovat poměrně chytlavé a současně aranžérsky chytré a nevtíravé skladby. Londýnská elektropopová parta Hot Chip měla špatný rozjezd a zpočátku i velmi nevydařený zvuk. Na konci setu už ale dokázala fanoušky roztančit.

Foto: Universal Music

Na Lollapalooze se hraje na pěti vedle sebe postavených pódiích, takže je obvyklé, že jedna produkce ruší druhou. Když pak ještě tohle všechno posloucháte z nějaké dobrovolně vybrané fronty, je to docela neradostné.

Reklama

Výběr článků

Načítám