Ač to tak zprvu nevypadalo, náramně dobře jí vyšel tah z loňského podzimu. Zatímco do té doby byla velmi milována mladými fanoušky americké country a její písničky byly kvůli popovému přesahu považovány za v tomto žánru progresivní, na své poslední desce 1989 se s venkovskými nápěvy rozloučila a stala se z ní výsostně popová diva. Přerod navíc zvládla na výtečnou a od první chvíle bylo zřejmé, že kolekce získala silnou posluchačskou základnu.

Nahrávka tematicky navazuje na její předcházející tvorbu, nicméně Swiftová na ní nadto sebevědomě a stylově reaguje na své kritiky. Sympaticky si dělá legraci z toho, jak byla v minulosti vnímána médii i odpůrci.

„Dostala jsem dost tvrdou lekci v tom, že o vás lidé mohou kdykoli říci, co chtějí, a vy to nikdy nemůžete mít pod kontrolou. Jediné, co kontrolovat můžete, je to, jak zareagujete,“ řekla při uvedení klipu k písni Shake It Off, ve které předvedla svůj nadhled a smysl pro humor.

Emočně labilní žena?

Na stejné zbraně vsadila i ve videoklipu Blank Space, v němž ztvárnila paničku, která svým milencům udělá z rozchodu peklo. Zareagovala tím na obvinění, že s Joem Jonasem, Johnem Mayerem, Jakem Gyllenhaalem a Harrym Stylesem z One Direction chodila jenom proto, aby její rozchodové písničky, kterých má na deskách požehnaně, zavdaly příčinu ke spekulacím, o kterém milenci jsou, a tím poutaly pozornost.

Jakkoli to vypadá jako pitomost, na základě jejích vztahů, kterých vlastně neměla o moc víc než další vrstevnice, ji dokonce některé bulvární plátky líčily jako emočně labilní ženu, která není schopna dlouhodobého vztahu a ze svých zklamání se vyzpívává.

V té době se očividně dostala do hájemství současného popu, které je svérázné. Dámy v něm například v jednom kuse řeší různé osobní postoje, sexuální i společenské choutky či motivace, provokují a jsou až přehnaně otevřené. Současně bohužel bezostyšně dokazují, že pro ně přestávají být klíčové silné a nápadité melodické linky. Swiftová se ještě před dvěma lety chovala tak, že si s ničím takovým nezačne. Nyní je v tom vlastně až po uši, byť se nadále snaží chovat co nejpokorněji, nejskromněji a naštěstí ještě tuší, jak by měla vypadat dobrá melodie.

Zlí fanoušci

Její kolekce 1989 se stala v prosinci druhou nejprodávanější v roce 2014 (byť na to měla dva měsíce, neboť vyšla 27. října), singl Shake It Off byl sedmý nejprodávanější. V červenci byla deska vyhlášena jako nejrychleji se prodávající v USA za poslední dekádu, neboť se jí za 36 týdnů prodalo více než pět miliónů kopií.

Na oplátku na ní její soupeři a kolegové nehodlali nechat nit suchou a pustili se do ní, kde to jen šlo. Americký dýdžej a producent Diplo řekl v rozhovoru pro magazín GQ, že její fanoušci jsou blázni. Na Twitteru si totiž dělal legraci ze zadnice Swiftové, což příznivce nenechalo v klidu a dali mu to řádně na srozuměměnou. Diplo nakonec své ataky označil jako žert, nicméně pověděl si k tomu své.

„Jsou šílení. Vyhrožovali mi, že mě zabijí. Je to bizarní a odporné. Jsou to ti nejhorší lidé na světě. Píší mi věci jako: Přeji ti, aby tvé děti měly Downův syndrom. Jsou neskutečně zlí. Utahoval jsem si i z Lady Gaga, ale její fanoušci nikdy nebyli tak zákeřní. Byli zábavní. Tito lidé jsou však ztělesněním zla,“ pravil.

Následně se Taylor udobřila s Kanyem Westem, který v roce 2009 přišel při MTV Video Music Awards na pódium a řekl, že ona si získanou cenu nezaslouží. Neměli se dlouho rádi, ale nakonec k sobě našli cestu a letos v únoru se dohodli, že spolu v budoucnu něco natočí.

Pohlavek od Miley

V květnu si odnesla osm cen z předávání Billboard Music Awards v Las Vegas a na stejné akci si odbyl premiéru videoklip k její písničce Bad Blood.

Výjimečný je množstvím populárních žen, které se v něm objeví v rolích akčních hrdinek. Swiftová si zahrála postavu Catastrophe, dalšími bojovnicemi jsou modelka Lily Aldridgeová (Frostbyte), zpěvačka a herečka Zendaya (Cut-Throat), zpěvačka Hayley Williamsová z Paramore (The Crimson Curse), modelka Gigi Hadidová (Slay-Z), zpěvačka Ellie Gouldingová (Destructo X), herečka Hailee Steinfeldová (The Trinity) nebo herečka a režisérka Lena Dunhamová (Lucky Fiori). V textu jde o nevraživost na popové scéně, tedy o to, co Swiftová prožívá.

Pár týdnů nato konstatovala obvykle lacině kontroverzní Miley Cyrusová, že její videa jsou morálnější než Bad Blood. V rozhovoru pro magazín Marie Claire se totiž pokoušela osvětlit své obscénní chování v klipech i při koncertech a dala to do kontextu s filmovým zpracováním písně Bad Blood.

„Nerozumím tomu tématu násilí a pomsty. To má být dobrý příklad? A já jsem špatným vzorem, protože pobíhám s odhalenými bradavkami? Nejsem si jistá, v čem jsou bradavky horší než zbraně,“ sdělila.

Swiftová na to nereagovala, neboť její cesta popovým světem je přece jenom postavená na větší skromnosti. V rozhovoru pro pořad Access Hollywood totiž uvedla, že jí nevadí, že ji veřejnost považuje za cudnou a jednoduchou. „Že o mně říkají, že jsem cudná, je jen jiný způsob, jak o mně říct, že nejsem sexy. To je celé. Je to v pohodě. Přijala jsem to tak, jak to je. Charakterizuje mě množství jiných věcí, ale být přitažlivá zřejmě není jedna z nich. Je to fajn, jsem ztotožněná s tím, jaká jsem,“ pronesla.

Typické prohlášení, jehož cílem je stůj co stůj upoutat pozornost. Taylor Swiftová přece bojuje o popový trůn a tenhle styl jí přináší ovoce.

Zdá se, že je jen otázkou času, kdy do něho usedne.