Hlavní obsah

Colours of Ostrava: Na Björk přišlo 33 tisíc diváků

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve čtvrtek v podvečer začal v Dolní oblasti Vítkovic multižánrový festival Colours of Ostrava. Hned v úvodní den jeho čtrnáctého ročníku se představila největší hvězda letošního programu, islandská zpěvačka Björk. Její vystoupení přilákalo podle sdělení pořadatelů na 33 tisíc diváků. Na zahajovací večer to byl historický rekord.

Foto: Matyáš Theuer/Colours of Ostrava

Björk byla hvězdou prvního dne.

Článek

Björk je na současné evropské hudební scéně ztělesněním osobitosti. Její aktuální tvorba je delikátním spojením alternativní hudby, popu a world music, přitom skladby disponují mnohdy nápaditou melodií i aranžérskou nekomplikovaností, ač tak leckdy nepůsobí. K jejich živému provedení si Björk do Ostravy přizvala bezmála dvacetičlenný orchestr.

Své představení začala přesně ve dvacet hodin, prý kvůli přijetí západu slunce do koncepce koncertu. Nic takového se ale nekonalo, protože světelných a pyrotechnických efektů mnoho nebylo. Při jedné skladbě explodovaly ve vzduchu barevné mlhy, modrá a červená, několik rachejtlí zazářilo přímo na pódiu a úplně na konci vystoupení korunoval malý, ale milý ohňostroj.

Foto: Matyáš Theuer/Colours of Ostrava

Björk vystupovala v masce a v bílem.

Podívaná se odehrávala především na třech ledkových stěnách, na nichž při skladbách běžela videa s velmi zajímavými záběry, z nichž nkteré detailně seznamovaly se životem hmyzu. Přírodní motivy byly ostatně součástí všech projekcí.

Na pódiu pak vpředu před orchestrem zpívala a tak trochu tančila Björk, žena s vynikajícím hlasem, originálním projevem i s citlivým přednesem. Své vystoupení dokázala gradovat, byť se zpočátku, oděna v bílém a s podivnou maskou na tváři (kterou během vystoupení nesundala), na pódiu trochu ztrácela. Jak ale přibývaly minuty, prosazovala se vedle videoprojekcí a orchestru víc a víc, až v samotném závěru – obrazně řečeno – stála na piedestalu jako vítězka.

Návrat Michala Hrůzy

Památným momentem prvního dne Colours of Ostrava byl ve čtvrtek v 18.30 hodin koncert Michala Hrůzy a jeho doprovodné kapely Hrůzy. Loni byl zpěvák den před zahájením festivalu v ostravské Stodolní ulici zraněn a ocitl se v bezprostředním ohrožení života. Díky vůli žít a práci lékařů mohla ředitelka festivalu Zlata Holušová splnit svůj loňský slib.

Když totiž tehdy na hlavní scéně ohlašovala, že Hrůza na festivalu kvůli zranění nevystoupí, a požádala diváky, aby mu posílali energii, dodala, že za rok akci zahájí. Stalo se. Po úvodní písničce přišla Holušová na scénu, s Hrůzou se objala a pak požádala diváky, kterých už pod pódiem bylo dobře patnáct tisíc, aby zvedli ruce ti, kteří Hrůzovi loni poslali energii.

Foto: Kateřina Kleinová

Michal Hrůza festival zahájil.

Na les vztyčených rukou reagoval zpěvák tak, že si klekl na pódium a poděkoval. Holušová mu pak děkovala za to, že na Colours of Ostrava přijel, popřála mu hodně štěstí a akci oficiálně zahájila.

Následoval regulérní koncert zpěváka, který se po roce vrátil tam, kde byla jeho kariéra nešťastně přerušena. Odehrál své největší hity, zazpíval je s přehledem, na tři písničky si pozval zpěvačku Kláru Vytiskovou a tři jiné přidával.

V pátek se na Colours of Ostrava představí ještě jednou, a sice jako lektor hry na kytaru, jenž bude diváky učit hrát písně ze svého repertoáru.

Zrní by se obešlo bez filharmoniků

Mírné rozčarování přinesl společný set skupiny Zrní a Janáčkovy filharmonie Ostrava. Ne že by tato tělesa neměla dost profesní erudice či je nezastihl dobrý den, jejich spojení nicméně nebylo šťastné.

Problém byl v tom, že Zrní je samo o sobě velmi osobitá formace s originálním zvukem. Jeho projev je poměrně decentní, protože jeho tvůrčí svět stojí na hudební i textové hravosti a naléhavosti v interpretaci. To všechno společně vytvořilo kladenské skupině onen originální rukopis, se kterým si naprosto vystačí, a získala si jím již značné renomé.

Foto: Matyáš Theuer/Colours of Ostrava

Zrní se spojilo pro Colours of Ostrava s filharmoniky.

Jeho spojení s mnohem snadněji zaměnitelným zvukem Janáčkovy filharmonie Ostrava vlastně přineslo pouze hraní dvou těles vedle sebe. Přestože došlo k přearanžování písniček Zrní pro prezentaci s orchestrem, filharmonici svou hrou tříštili zvuk kapely a v těch lepších pasážích ho jen doplňovali. Diváci si navíc (soudě podle jejich reakcí) ze skladeb stejně vyzobávali hlavně známé pasáže tak, jak je prezentuje Zrní, protože tak písně mají znít. V jiném případě ztrácejí na síle, k čemuž došlo ve čtvrtek večer na Colours of Ostrava. Společné hraní jistě nebyl pro obě tělesa ztracený čas, kýžený efekt ale nepřineslo.

Šestnáct pódií

V první festivalový den se hrálo na deseti pódiích, ať už živě, anebo v dýdžejských setech. Za pozornost jistě stál elektropopový koncert polských Bokka, kteří servírovali povedené písničky, a nikomu přitom nevadilo, že stejně jako před nimi Björk i oni měli na obličejích masky. Program uzavírali  drumandbassoví Britové Roni Size & Reprazent  a elektrotaneční Kanaďan Caribou.

V pátek už bude fungovat všech šestnáct scén. Hlavními hvězdami programu budou britští rockeři Kasabian, americká zpěvačka St. Vincent, švédský písničkář José Gonzáles či britští nu-jazzoví The Cinematic Orchestra.

Reklama

Výběr článků

Načítám