Vystavujete převážně tušové malby. Pestrá barevná paleta vám nevyhovuje?

Na začátku jsem používal barvy při olejomalbách, ale když jsem uviděl opravdové velikány západního malířství a když jsem srovnal své obrazy s jejich, uvědomil jsem si, že nemá význam v tom pokračovat.

Začal jsem proto studovat perokresbu a Rorschacha. Přistupoval jsem k tomu jako k něčemu novému, protože jsem nechtěl jen opakovat to, co už bylo namalováno. Musel jsem si položit otázku, co nového můžu s inkoustem dělat. Tak začalo mé zkoumání.

Pětasedmdesátiletý Gao Xingjian žije od roku 1988 v Paříži.

Pětasedmdesátiletý Gao Xingjian žije od roku 1988 v Paříži.

FOTO: Museum d’Ixelles

Z vašich obrazů sálá až zneklidňující klid. Které téma je pro vás stěžejní?

Snažím se spíše vyjadřovat to, co cítím uvnitř sebe, ne nutně se vyjadřovat k aktuálním problémům ve světě. Takže je to můj vnitřní svět.

Vnímáte malování jako kontrast ke své literární tvorbě?

Ano, jsou to dva naprosto rozdílné, svébytné světy. V obrazech najdete mou představivost, mé obrazy jsou podstatou mých slov. Obrazy nelze slovy jednoduše opsat.

Gao Xingjian: Hora duše (2012, ke stejnojmenné knize)

Gao Xingjian: Hora duše (2012, ke stejnojmenné knize)

FOTO: Museum d’Ixelles

Proč je podle vás role umění v současné době tak důležitá?

Je to výzva pro umělce, aby se dokázali vypořádat s absurditou světa. Aby se ji snažili ukázat jinak, po svém.