Jména pěti finalistů porota vybírala z osmi desítek umělců. „Tato skupina poukazuje na rozmanité formy vizuálního umění, které jsou přítomny v současném uměleckém světě i na české výtvarné scéně. (...) Jsme ohromeni kvalitou uměleckých děl vznikajících v České republice,” říká Holly Blocková, předsedkyně mezinárodní poroty. Jejím novým členem je pouze Marek Pokorný, umělecký manažer ostravské galerie Plato. Ředitelku Chalupeckého společnosti Lenku Lindaurovou střídá Karina Kottová, dosavadní kurátorka MeetFactory a spoluzakladatelka INI Gallery.

„Chci se zaměřit na posílení místní prezentace umělců i větší rezonování ceny v zahraničí,” uvedla Kottová. Výstava finalistů by podle ní třeba mohla zahrnovat i práce laureátů či finalistů podobných zahraničních cen, jako třeba Turnerovy ceny. Nová ředitelka Chalupeckého společnosti by také chtěla více připomínat samotnou osobnost uměleckého teoretika, jehož jméno cena nese.

Letos třicetiletý Fröhlich studoval na FAMU a AVU. Pracuje s fotografiemi, videem, vytváří instalace a živé akce. Často absolvuje náročné situace, ve kterých se fyzicky potýká s architekturou galerijních prostorů a přenáší do nich outdoorové aktivity. Výslednou instalací je pak zpravidla výrazné gesto.
Karbus (1981) absolvoval malbu na Fakultě výtvarných umění VUT Brno. Jeho velkoformátové akvarely podle poroty vybočují z aktuálních trendů, svou estetikou na jedné straně reagují na modernistická hnutí a na straně druhé se nechají vést pozorováním krajiny a jednoduchého života na pomezí spirituálních či halucinogenních vizí.

Na pomezí videa a performance

Kleinhamplová (1984) je absolventkou AVU, studovala také na FAMU. Zabývá se videem, performancemi, fotografiemi či instalacemi. Od raných akcí, ve kterých vystupovala sama a stavěla se do nezvyklých pozic, často v interakci s každodenními předměty či domácím prostředím, se posunula k otázkám postavení člověka v současné konzumní společnosti vedené korporátními pravidly.

Sceranková byla ve finále soutěže už v roce 2007 a letos má poslední šanci, neboť ji v tomto roce bude 35 let. Třicetiletý Sterec byl ve finále v roce 2011.
V pořádání finálové výstavy a vyhlášení vítěze by se do budoucna opět měly střídat Praha s Brnem, jak tomu bylo do nedávné přestávky. Zásluhou odstupující ředitelky Lenky Lindaurové se podařilo v Praze cenu vrátit do Národní galerie. Tam se má letos, kdy výstava finalistů bude v Brně, konat přehlídka připomínající 25. výročí založení ceny a zároveň Chalupeckého úmrtí.

„Bude zkoumat anatomii samotné ceny, její institucionální aspekty i napětí mezi její historií a současností,” řekl Adam Budak, hlavní kurátor sbírek NG a kurátor výstavy plánované na letošní podzim.