Mašinérii prodeje hudby přes internet spustila firma Apple, když v dubnu roku 2003 představila svůj obchod iTunes Store, který se v současnosti už nezaměřuje pouze na hudbu, ale také na filmy či e-knihy. Obchod začal fungovat poté, co Apple podepsal smlouvy s největšími hudebními vydavatelstvími, jako jsou EMI, Universal Music či Warner Music, která začala do iTunes Store umisťovat alba svých umělců.

V roce 2008 byl tento obchod největším prodejcem hudby ve Spojených státech amerických, o dva roky později už největším na světě. Jednání o české lokalizaci začalo sice o pět let dříve, iTunes Store u nás byl však spuštěn až 29. září 2011. Do té doby bylo možno nakoupit hudbu třeba přes Amazon, který v České republice začal působit roku 2008.

Podle statistik Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) za tento rok zvýšil digitální trh svůj obrat o dvacet čtyři procent, příjmy tak činily 30 miliónů korun, což bylo o šest více než v předchozím roce.

Za nejvíce průlomový však považuje IFPI právě rok 2011, kdy se v Česku po dlouhé době objevil iTunes Store a prodeje digitální hudby narostly o neuvěřitelných čtyřicet dva procent. Na počátku roku 2012 se v Česku nově objevila také streamovací služba Deezer, která umožňuje za nízké měsíční poplatky poslouchat hudbu legálním způsobem, aniž by si člověk musel dané album koupit.

Proti podobným službám mají však výhrady někteří umělci. Například v roce 2013 se zpěvák britské skupiny Radiohead Tom Yorke vzbouřil proti serveru Spotify. Nelíbilo se mu, jak málo peněz interpreti za sdílení své hudby obdrží oproti klasickému prodeji. Celý spor skončil tak, že Yorke několik svých alb stáhl. Do České republiky Spotify dorazilo právě v roce 2013 a ve stejnou dobu spustil podobnou službu i Google Play.

V roce 2010 činil podíl tuzemských digitálních prodejů sedm procent z celkového objemu trhu, ale v roce 2013 již dvacet sedm procent. Za rok 2014 se Česko už zdárně přiblížilo světovému trendu, podíl z celkového objemu trhu za uplynulých dvanáct měsíců tvoří celých třicet šest procent digitálních prodejů.