Jak dlouho se ve vaší hlavě nápad na takové album rodil?

S panem profesorem Williamem Diddenem, který je spoluautorem projektu, se známe asi tři roky. Poznala jsem ho v době, kdy jsem chtěla se zpíváním praštit. Ztratila jsem tenkrát v sobě nit obdivu k muzice, respekt k tomu, co jsem z not převáděla lidem.

Byla jsem unavená, všechno se proměnilo ve velkou nechuť a v podstatě také strach. Měla jsem pocit, že na jevišti už nemám co dělat a co předávat. Napadlo mě, že bych asi měla konat něco užitečnějšího.

Co to mělo být?

To opravdu nevím. Myslím si ale, že jsem žena mnoha talentů a ve finále bych něco vymyslela. K tomu ale naštěstí nedošlo, protože jsem poznala pana profesora a on mi řekl, že než definitivně skončím, tak spolu něco zkusíme.

Navedl mě na vlnu meditací, sebepoznání, dotýkání se duše a podobných věcí. Těžko se to vysvětluje, ale postupně jsem společně s četbou různé literatury zjišťovala, co se ve mně vlastně odehrává a jaké jsou v životě mé další možnosti.

Byla jsem nucena se do postav hříšnic vnořit bez pomoci kostýmu a scény

Časem jsem se v tom začala orientovat a posléze jsem si uvědomila, co je to za obrovskou sílu, která ve mně je. V té době také vznikl nápad natočit nové album a já si začínala rozmýšlet, jaké by mělo být.

Jak jste dospěla k tématu hříšnic?

Tenkrát jsem pečlivě studovala bibli. Velice mě také baví historie, zejména antika a tehdejší dramata. Začala jsem se jimi zabývat hlouběji a hledala jsem, kdo z hudebních skladatelů se přičinil o to, aby antické příběhy byly zhudebněny. Při tom na mě dýchlo téma hříchu a hříšnic.

Zpívala jste už na jevišti všechny árie, které jste nahrála na album?

Kdepak. Byla jsem nucena se do postav hříšnic vnořit bez pomoci kostýmu a scény. Musela jsem je pečlivě studovat. Když totiž zpívám jen jednu jedinou árii dané postavy, musím se do ní dostat tak, jako bych ji prožila celou na jevišti. Jinak by to bylo nevěrohodné.

Pěvkyně jako Marie Magdalena.

Pěvkyně jako Marie Magdalena

FOTO: Supraphon – Petr Kurečka

Základem všeho je si o postavě sehnat co nejvíce literatury, nastudovat ji, podívat se na filmy, které o ní byly natočené, poslechnout si jiné zpěváky, nejlépe své vzory. Projekt Hříšnice začal vznikat na jaře roku 2013 a v září loňského roku se točilo album. Ještě nyní se ale všemi postavami zabývám a neustále v nich něco objevuji.

Proč, když album je už nahrané?

Proto na 24. března chystáme koncertní provedení a při něm si všechny postavy na jevišti zazpívám. Také doufám, že se s některou z nich budu na jeviště vracet.

Překvapilo vás při studiu hříšnic něco?

Snad to, že jediná, která za svůj hřích nebyla potrestána, byla Médea. Nikde se o tom, nedočtete, protože ve všech pramenech někde zmizí a potom se zase objeví.

Mimochodem právě Médea a Marie Magdalena jsou sopránové role. Ty ostatní jsou dramatický mezzosoprán. Zajímavé je, že jakákoli postava dramatického mezzosopránu, a to nemusíme chodit až do antiky, je hříšná. Sopránové jsou naopak pozitivní a nadšené.