Článek
V komorním prostoru galerie je pro návštěvníka připraveno deset velkoformátových obrazů. Jsou vytvořeny technikou takzvaného drippingu, což lze volně přeložit jako ukapávání nebo odkapávání. Jeho vynálezcem je americký expresionista Jackson Pollock (1912–1956), který ve svém ateliéru – stodole – tímto způsobem kladl barvy na velká plátna.
Papi vytváří díla ve volném exteriéru, používá rozlehlou betonovou plochu a na ní zhmotňuje své fantazie. Člověka, který se trochu vyzná ve výtvarnu, bezpochyby okamžitě nad jeho díly napadne Pollock. Tomu se zkrátka nedá vyhnout, stejně jako každého popartového tvůrce budeme poměřovat s Warholem.
Korsičan přistupuje k danému formátu po svém a snaží se ho posouvat dál. Pokouší se jít dvěma cestami. Tam, kde používá pestrou škálu barev, je patrná jižanská emotivnost. Jako by z nich byly cítit vůně moře, tušit blankyt oblohy a slyšet křik racků. Tyto práce v sobě mají romantiku námořníků a dobrodruhů.
Plátna, na nichž si Papi vystačí pouze s rozčilujícím kontrastem černé a bílé (či šedé) a jemným doplňkem krvavě červené, mají v sobě zakletý temnější rozměr. Je v nich boj za autonomii a vlastní národní sebevědomí. I korsická vlajka, která stojí stejně jako díla na kontroverzi černé a bílé.
Abstraktní expresionismus v podání Jacquesa Papiho není sice nijak objevný, ale má v sobě náplň temperamentu a energie. Jeho plátna jsou plná rozčilující i elektrizující hmoty, která vystupuje ven do prostoru. Zároveň voní barvami či exotickými kraji. A také neomezeným, veskrze svobodným univerzem.
Jacques Papi: Corsican Abstractions |
---|
Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, do 30. dubna |