Poslední „velká“ festivalová operní představení nabídla v minulém týdnu operní divadla z Ústí nad Labem, Liberce a Bratislavy. Z nich největší aplaus sklidil na jevišti Národního divadla soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy za divadelně působivou a hudebně precizní i prožitou Foersterovu Evu. Režie Lindy Keprtové předvedla drama plně koncentrované k milostnému trojúhelníku Mánek  - Eva - Samko, a to v jednoduchých, působivých a čitelných symbolech. O liberecké premiéře Právo informovalo, takže lze jen konstatovat, že od podzimní loňské premiéry inscenace dozrála jak po hudební, tak i herecké stránce.

Trojice protagonistů podala skvělé výkony - Lívia Obručník Vénosová vystihla v Evě prudkou, vášnivou a nepoddajnou ženskost, s níž jde tvrdohlavě za svým osudem až do hořkého konce. Její hlas zněl vzdor utajené indispozici suverénně, s plným, dramatickým i lyrickým zvukem a citem, přestože její postava prakticky neopustí scénu a Foerster ji v pěveckých nárocích nijak nešetří.

Výborní byli i oba její partneři - Josef Moravec v Mánkovi prokázal, že jeho mladodramatický tenor se rozvíjí do krásné barvy i nosnosti, od premiéry nabyla jeho postava na herecké plasticitě. A třetím vrcholem nejen milostného, ale i hvězdného trojúhelníku inscenace je barytonista Svatopluk Sem, jehož Samko, citlivě modelovaný od plaché nejistoty ke krátké naději a posléze žaluplnému vzteku trčí jako němá výčitka po celé představení na scéně. Foersterova Eva byla rozhodně jedním z vrcholů festivalu, na čemž má kromě všech sólistů i sboru zásluhu především dokonale vystavěná hudební koncepce šéfa liberecké opery Martina Doubravského.

I pro Pucciniho Bohému, již na scéně Státní opery předvedl soubor Slovenského národního divadla, platí, že největším zážitkem bylo promyšlené hudební nastudování hudebního ředitele opery SND Friedricha Haidera. Ze sólistů zaujal objemem i barvou hlasu Kyungho Kim jako Rodolfo i něžná Mimi Evy Hornyákové, jejíž hlas ale za orchestrem trochu zanikal. Z ostatních to byl především hlasově i herecky suverénní Pavol Remenár jako Marcello.

Režie Petera Konwitschného překvapila na jedné straně poetickými obrazy (noční Paříž prvního obrazu), na druhé vzhledem k jiným Konwitschného inscenacím nečekaným tradicionalismem sahajícím místy až ke konvencím a inscenačním klišé s touto operou spojeným (druhý obraz v Latinské čtvrti i permanentně sněžící třetí obraz). I tak ale naplnila slovenská Bohéma očekávání diváků a také jí patřil právem jejich upřímný aplaus.

V pátek nabídne festivalovým vytrvalcům Ensemble Damian v Českém muzeu hudby tři komorní opery Tomáše Hanzlíka - Svět podle Plinia, Strašná travestie o těhotném starostovi a Endymio - inspirované antickou i komediální tradicí. Barvitá inscenace, v níž účinkují pouze muži, bude zároveň pozoruhodnou přehlídkou šesti kontratenoristů.

Barvitou podívanou i hudební zážitek slibuje opera Endymio souboru Ensemble Damian..

Barvitou podívanou i hudební zážitek slibuje opera Endymio souboru Ensemble Damian.

FOTO: archiv Ensemble Damian

V neděli se pak v doprovodném programu představí nejúspěšnější inscenace loňského Jiráskova Hronova - rozverná operní hříčka Il Congelatore (Zmrazovač) souboru AdHoc, jejíž tvůrce Jan Duchek na pozadí mafiánského příběhu dokonale využil nejznámější operní árie, ansámbly i sbory, a to nejen v umné hudební aranži, ale i vtipné textové parafrázi. Hraje se v pražském Divadle Na Prádle.

V pondělí pak mohou diváci v sále holešovické La Fabriky zhlédnout Smetanovu Hubičku „trochu jinak“. Brněnské seskupení VCHOD (Výzkumné centrum operního / hudebního divadla) se pokouší vyložit vztahy postav této známé opery ve vážnější, takřka strindbergovské poloze. Hraje se s doprovodem klavíru.