Literárním předobrazem Charlieho Mortdecaie je zábavný antihrdina humoristické knižní série Kyrila Bonfiglioliho (česky vyšly knihy Nemiř na mě tou věcí a Pistole má přednost, spolu s premiérou filmu vyjde i Mortdecaiův záhadný případ s knírem).

Johnny Depp jako Charlie Mortdecaire.

Johnny Depp jako Charlie Mortdecai

FOTO: Bontonfilm

Mortdecai je profesionální bonviván a příležitostný obchodník s uměním, slov jako krádež nebo podvod se neštítí, jeho příběhy oplývají černým humorem, sarkasmem a typicky britským stylem. Povoláním je aristokrat, má rád peníze, sprosté vtipy, alkohol a svůj sofistikovaný knír.

Rozkošné ohavnosti

Ve filmu Mortdecai: Grandiózní případ dokáže vykličkovat z neuvěřitelně krkolomných situací a vybalancovat partičku solidně naštvaných Rusů, britskou MI5, mezinárodní teroristy a také svoji manželku s nekřesťansky dlouhýma nohama Gwyneth Paltrowové. Charlie se totiž žene za ukradeným obrazem, který by měl být vodítkem k utajenému sejfu plnému nacistického zlata.

Režisérem je David Koepp, který je podepsán pod scénáři filmů jako Muži v černém 3, Andělé a démoni, Jurský park, Válka světů, Spider-Man nebo Indiana Jones a Království křišťálové lebky.

Koepp si v hlavní roli nedokázal představit nikoho než Johnnyho Deppa. „On má na tyhle roztomilé zbabělé ničemy prostě talent. Za posledních 15 nebo 20 let by si je už mohl dát patentovat.“

O Mortdecaiovi říká, že to je bezskrupulózní chlapík, který má vynikající vkus. „Jenže je švorc a potřebuje vytápět svůj gigantický dům, Mortdecai Manor. A tak vymyslí plán, jak by se to dalo provést. Shodou okolností se vyzná v obrazech a moc se nestará o to, jestli určité dílo skutečně patří tomu, od koho ho získal, anebo jestli to náhodou není padělek.“

Ve filmu vystupují krásní lidé v krásném oblečení, kteří duchaplně žertují a dělají příšerné věci. „Chtěli jsme zápletku dost složitou na napínavý film, ale ne tak komplikovanou, aby příliš zatížila komediální švih,“ vysvětluje Koepp.

Chce to knír a nohy v teple

Největší Charlieho slabostí je jeho milovaná žena Johanna, pro kterou by udělal cokoli – až na to, že by si nikdy neoholil svůj velkolepý knír.

Gwyneth Paltrowová jako filmová manželka Johnnyho Deppa.

Gwyneth Paltrowová jako filmová manželka Johnnyho Deppa

FOTO: Bontonfilm

„Nechal si ho narůst v době, kdy Johanna byla pryč,“ říká její představitelka Gwyneth Paltrowová.

„A ji knír přímo děsí. Snažila se přes to přenést, ale prostě to nedokáže. Zdá se jí fyzicky odporný a je jí z něj skoro na zvracení. Natáčení těchhle scén bylo rozhodně to nejtěžší, co jsem před kamerou kdy dělala – ustát to a nerozchechtat se bylo prostě šílené! Myslím, že jsem zkazila asi 15 záběrů.“

„Knír je jednou z hlavních postav,“ říká oscarový vizážista Joel Harlow, který s Deppem spolupracuje už od Pirátů z Karibiku. „Při natáčení měl svůj vlastní karavan a doprovod.“

A skutečně, načesaný vous byl jedním z úhlavních prvků Charlieho vzhledu excentrického anglického aristokrata. „Je to středobod filmu, zdroj nesvárů mezi ním a jeho ženou. Mortdecai je na něj velmi hrdý, ale dostává se do knírového soupeření s dalšími postavami,“ tvrdí Harlow a přiznává, že je na kníru patrný jistý vliv Hercula Poirota.

Ve zvoleném stylu a barvě pak vzniklo na třicet variací, aby bylo do zásoby, protože v akčním filmu přijde taková ozdoba snadno k úhoně. A protože si Johnny Depp přál mít také mezeru mezi horními zuby, Harlow mu objednal sadu zubních nástavců s mezírkou.

Komorník – miláček žen

Kamkoli se Charlie Mortdecai vydá, provází ho jeho komorník a pravá ruka Jock Strapp, věrný sluha, který svůj život zasvětil ochraňování svého šéfa.

„Charlie je jako kříž, který si Jock vleče životem,“ říká Jockův představitel Paul Bettany. „Je to aristokrat bez koruny v kapse, který potřebuje řidiče, sluhu, někdy i dozor. Jocka několikrát postřelil a jednou ho přejel autem, ale on ho pořád zbožňuje. Je nadán buddhistickým klidem.“

Film je natočen ve stylu filmů ze 40. a 50. let, Charlieho domovem se stala usedlost Wrotham park na anglickém venkově. „Nechtěli jsme stavět dům ve studiu, použili jsme reálnou budovu, abychom pro kameru i herce vytvořili autentickou atmosféru,“ říká architekt James Merifield. „Bylo pro nás důležité, aby postavy vystoupily z Rolls Royce a kráčely po úchvatné příjezdové cestě, impozantním schodišti, prošly nádhernými vstupními dveřmi do velkolepé haly. Tak se s nimi herci mohli od první chvíle ztotožnit.“ V ateliérech pak vznikly záběry z hotelových pokojů a také aukční síň Sedgwick’s ve stylu legendárního Sotheby’s.