Hlavní obsah

Fibichův Pád Arkuna objevený po osmdesáti letech

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po více než osmdesáti letech se na jeviště pražského Národního divadla vrací ve dvou premiérách 9. a 10. října poslední opera Zdeňka Fibicha na libreto jeho spolupracovnice a partnerky Anežky Schulzové Pád Arkuna.

Foto: Hana Smejkalová

Dana Burešová vytvoří ve Fibichově opeře postavu Helgy.

Článek

Podnět k napsání monumentálního tragického díla vzešel od tehdejšího ředitele Národního divadla Františka Adolfa Šuberta, jenž se zabýval kulturou pohanského kmene Ránů, kteří žijí na severoněmeckém ostrově Rujana. Fibich vytvořil operu složenou ze dvou částí – scénického prologu Helga a tříaktové opery Dargun. Střet křesťanských Dánů a pohanských Slovanů ve 12. století předvádí na příběhu lásky křesťanky Helgy k pohanovi Dargunovi, který je obsahem první části, a v osudu Helžiny dcery Margit, který se rozvíjí v opeře Dargun.

Fibichovu operu v Národním divadle hudebně nastudoval americký dirigent a současný hudební ředitel Norské opery John Fiore, který se vepsal do povědomí pražských milovníků opery především svým podílem na pražském nastudování Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův a spolu s Jiřím Heřmanem inscenoval v Národním divadle i Wagnerova Parsifala. Podle svých slov se Fiore do Fibichovy opery zcela zamiloval.

Foto: Hana Smejkalová

Pád Arkuna v Národním divadle bude i velkou podívanou.

„Fibichova orchestrace je úžasně bohatá a plná barev. Sám jsem už dlouho a vášnivě zaujatý prací na přípravách nové inscenace a se stejným zaujetím a vášní budu také dirigovat. Tuhle partituru miluji a rád bych, aby si ji zamilovali všichni. Myslím, že diváci budou opravdu překvapeni tím, jak dobrá hudba to je, a budou se ptát, proč se tak dlouho nehrála. Bude to objev,“ říká dirigent John Fiore.

Režisérem inscenace je Jiří Heřman, jehož Fibichova opera zaujala už v době jeho studií režie na HAMU. „Pád Arkuna mě dovedl k úplnému přehodnocení Fibichova operního díla, stojí za to se jím více zabývat. Je to skrytý poklad české opery,“ tvrdí režisér, který děj opery přesadil do současnosti.

V inscenaci Fibichovy opery účinkují přední sólisté a hosté opery Národního divadla – Eva Urbanová, Szilvia Rálik, Dana Burešová, Maria Kobielska, Alžběta Poláčková, Pavla Vykopalová, Martin Bárta, Roman Janál, Ondrej Mráz, David Szendiuch a další. Realizační tým tvoří kromě Jiřího Heřmana a Johna Fioreho scénograf Pavel Svoboda, kostýmní výtvarnice Alexandra Grusková a světelný designér Daniel Tesař. Sbor Národního divadla hudebně připravil Pavel Vaněk, hostující Český národní sbor Miriam Němcová.

Národní divadlo uvede Pád Arkuna do konce letošního roku ještě dvakrát: 12. a 20. října, do konce sezóny je naplánováno celkem sedm představení. Nový operní titul je díky svému „wagnerovskému“ rozsahu a dramaturgické výjimečnosti nejvýraznějším příspěvkem první scény k Roku české hudby. I proto pořídí Český rozhlas z první reprízy nahrávku a připraví ji k odvysílání ještě do konce roku.

Reklama

Výběr článků

Načítám