V Pražském Rudolfinu zazní sto čtyřicet let po svém vzniku koncertní provedení originálu opery v němčině.

Symfonický orchestr českého rozhlasu a Český filharmonický sbor Brno povede německý dirigent Heiko Mathias Förster.

Den po premiéře Alfreda ho čeká inaugurační koncert s Janáčkovou filharmonií Ostrava, jejímž je od letošní sezóny šéfdirigentem. Krátce před oběma významnými událostmi poskytl Právu rozhovor.

Ve středu uvedete světovou premiéru opery Alfred z devatenáctého století. Jaký z toho máte pocit?

Jsem velmi hrdý, že budu premiéru v Praze dirigovat. Všichni moji kolegové jsou opravdu velmi schopní přenést tento projekt na scénu. Hudba je vzrušující a napínavá. Fakt, že je to úplně první uvedení, ještě zvyšuje celkové napětí.

Jak dlouho trvá něco takového připravit?

V úvahu musíte vzít několik fází přípravy. Vědecká práce a příprava partitur si žádají několik let. Já a zpěváci jsme pracovali v řádech měsíců a závěrečná příprava přímo v Praze zabrala týden. Opera Alfred je nyní jako mé dítě. Nemyslím teď na nic jiného než na melodie, tempo a příběh. Velmi ten kus miluji.

Je pro vás jako dirigenta tato opera něčím specifická?

Ano. Obvykle máme možnost si repertoár nejprve poslechnout, obzvlášť u takových autorů, jako je Dvořák. V tomto případě ale žádná zkušenost zatím neexistuje, musím udělat každé rozhodnutí sám. Po představení, které bude též zaznamenáno a vyjde jeho nahrávka, budou naši práci hodnotit hudebníci z celého světa.

Jak jste se k režírování Alfreda dostal?

Původně měl premiéru Alfreda dirigovat Gerd Albrecht. Bohužel loni v únoru zemřel. Proto oslovili mě. V té době jsem tu operu neznal. Nabídku jsem však okamžitě přijal a od té doby na ní s velkou radostí pracuji.

Jak důležitá událost pro operní svět to je?

Věřím, že až uslyší nahrávku, budou operní příznivci po celém světě žasnout. Mnozí z nich si myslí, že Dvořák napsal Rusalku, a nevědí, že stvořil dalších deset oper.

Jsou dříve nezpracovaná díla z devatenáctého století uváděna často?

Není to příliš časté. Přestože je stále co objevovat, věřím, že nejlepší opery už známe. To, co nyní objevujeme, je důležité pro dokreslení obrazu skladatele a sledování jeho cesty k mistrovství.

Proč myslíte, že je opera Alfred, s výjimkou jednoho uvedení v roce 1938, realizována až nyní, po více než sto čtyřiceti letech od svého vzniku?

Všichni umělci musí v počátcích kariéry překonat obtíže. V této opeře Dvořák použil německý text Theodora Komera a jeho styl je pro zpěváky velmi náročný. Proto zřejmě nebyla respektována.

Přitahuje vás historická hudba, která nikdy dřív nezazněla?

Ano, má svůj půvab. Příprava je mnohem intenzivnější a komplexnější. Člověk se při takové práci o skladateli hodně dozví. Cítíte, že k němu v tu chvíli máte hodně blízko.

Jak se vám pracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, jejímž jste novým šéfdirigentem?

Můj inaugurační koncert v Ostravě je také tento týden a já cítím velké očekávání. Máme intenzivní zkoušky a myslím, že v příštích několika letech nás čekají nádherné hudební zážitky.