Hlavní obsah

RECENZE: Paul Anka, skvělý zpěvák a šoumen

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obavy, že si do úterního večera přinese Paul Anka neblahé pozůstatky zánětu hrtanu, kvůli němuž přeložil původně na neděli naplánovaný koncert, se ukázaly být hned v úvodu liché. V Kanadě narozená popová legenda zpívala jako z partesu. Respektive jak chtěla.

Foto: Právo - Petr Hloušek

Paul Anka byl velmi vřelý.

Článek

Anka má i ve svých dvaasedmdesáti letech nesmírně pevný a znělý hlas. Pracuje s ním s lehkou a přitom úžasnou profesní dovedností, a tak byl jeho pěvecký výkon obdivuhodně přirozený.

Jelikož si největší léta slávy užíval v padesátých a šedesátých letech minulého století, předstoupil před publikum jako vyslanec éry, kdy každý zpěvák, který se tak na albech a koncertech prezentoval, byl skutečným hlasovým mistrem s výrazovou osobitostí. I kdyby zpíval pouze vsedě, večer by svým hlasem bezpečně opanoval.

Foto: Právo - Petr Hloušek

Paul Anka byl v Praze neodolatelný.

V jeho případě přitom nešlo a nejde o nějaké obzvlášť ekvilibristické výkony. Paul Anka prostě přesně ví, jak s hlasem naložit, kdy jej takříkajíc rozevřít, kdy ubrat, a to vše dokáže nejenom s big bandem v zádech, ale, jak pražský koncert ukázal, i při zpívání bez doprovodu kapely anebo pouze s akustickou kytarovou sekcí.

V zaplněném Kongresovém centru si diváky podmanil od první chvíle. Zatímco big band začal hrát na úvod slavnou Dianu, on přicházel do sálu hlavním vchodem pro diváky, takže kolem nich s úsměvem procházel, s ženami se objímal a s muži si tiskl ruku.

Jeho vřelost a otevřenost pak během koncertu nebraly konce. Brzy vyhnal kameramany pod pódiem stranou s argumentem, že přes ně nevidí lidé, kteří si zaplatili za vstupenku. Pak požádal jednoho z diváků o mobilní telefon a pořídil mu na něj na pódiu snímek sebe sama.

Hned několikrát při zpívání vyrazil bez bázně a hany mezi diváky, s ženami se – i podle návodu v textu svých písniček – líbal, s muži si plácal po ramenou. Květiny od dam přijal i přímo na pódiu a mezi písničkami vzpomínal, vyprávěl a vtipkoval.

Foto: Právo - Petr Hloušek

Paul Anka procházel mezi diváky.

Nebyla to ale žádná talk show. Koncert měl obrovský spád. Anka zpíval nejenom písničky ze svého repertoáru, ale také skladby svých hudebních přátel a vzorů. Zněly jeho verze písní od Toma Jonese (She’s a Lady), Buddyho Hollyho (It Doesn’t  Matter Anymore), Lizzy Minelli (New York New York) nebo Franka Sinatry (Let Me Try Againt a My Way). Došlo i na písničku, kterou Anka napsal s Michaelem Jacksonem, přičemž první půlku zpíval za pianem on a ve druhé části ze záznamu i Jackson.

Paul Anka nechal vyniknout i svůj doprovodný big band. Netřeba pochybovat o tom, že je složený z vynikajících hudebníků, což potvrdil nejenom jeho velmi citlivý doprovod za zpěvákovými zády, ale rovněž místa, v nichž někteří ze čtrnácti členů dostali sólový prostor. Však po jedné instrumentálce, kterou Anka celou dirigoval s taktovkou v ruce, nechal publikum svým muzikantům dlouho aplaudovat a podporoval je v tom, aby tak činilo ve stoje.

V závěru koncertu, kdy došlo na dvě Sinatrovy písničky, už ho nemusel ke stejné situaci vybízet. Stáli i Karel Gott a Václav Neckář, kteří si přišli koncert s ostatními užít.

Opravdu užít, protože vystoupení Paula Anky bylo pokorné, profesionální, vřelé a poctivé zároveň.

Paul Anka
Kongresové centrum, Praha, 22. července

Celkové hodnocení: 90 %

Reklama

Výběr článků

Načítám