Informace o tom, že se skupina, která existovala v letech 1985 až 1989, vrátí na scénu, byla překvapivá. Co vás k tomu vedlo?

Při nedávném comebacku Pražského výběru jsem si uvědomil, že všechny takové návraty mají pro jejich účastníky především vnitřní a generační smysl.

Ti muzikanti zanechali na české hudební scéně nějaké stopy a nechtějí, aby úplně zmizely a staly se pouhou vzpomínkou. A hudba je umí zhmotnit.

S Pražským výběrem jsme se přesvědčili, že to funguje. Když jsme stáli na pódiu, dostavil se úžasný pocit souznění, radosti a tranzu, vše ve vás ožije a člověk, i když už lapá po dechu, mlátí do kytary jako za mlada.

Dvě zásadní hudební kapitoly mého života jsou skupiny Pražský výběr a Stromboli. Dlouhou dobu jsem ze všech možných stran čelil otázkám, kdy se Stromboli vrátí. Občas jsem s tou myšlenkou koketoval a teprve u příležitosti třiceti let od založení kapely jsem se rozhodl oživit tento vulkán.

Michal Pavlíček v současné době pobývá na Elbě.

Michal Pavlíček v současné době pobývá na Elbě.

FOTO: Právo - Jaroslav Špulák

Proč jste se rozhodli vystoupit rovnou v O2 areně?

Když už člověk dělá něco tak náročného, jako je comeback kapely, která neexistuje pětadvacet let, tak to prostě musí udělat pořádně a s plnou parádou, tedy i s dobrým zvukem, patřičným vizuálním ztvárněním a pro co nejvíce diváků. Nápad na koncert v O2 areně přišel od Libora Pločka z Rádia Beat a mého syna Michala. Pořádající O2 areně se tento nápad zalíbil.

Přehrajete jenom staré skladby?

Nejenom. Rozhodl jsem se Stromboli trochu zaktualizovat. Mám připravené nové věci, které bychom měli na koncertě představit jako takové speciální ochutnávky.

To trochu napovídá, že by to nemuselo skončit jenom jedním koncertem.

Plánujeme jen jeden výjimečný koncert. Uvidíme, jak to dopadne a co bude dál.

Hovořil jste o vizuálním ztvárnění pódia. Jaké bude?

Návrh scény už je hotový, jejím autorem je Radek Havlíček, jinak manažer Kabátu a baskytarista skupiny Wanastowi Vjecy. Byl kdysi věrným příznivcem Stromboli. Asi před čtyřmi lety jsme se jednou potkali a on mi nabídl, že by někdy rád připravil velkou světelnou a zvukovou show pro koncert Stromboli. A teď se to realizuje. Scéna se mu povedla.

Při koncertě nepůjde o žádnou pohybovou a monstrózní efektní show, ale o silné světelné nálady a atmosféru.

Zpěvačkou vaší kapely je Bára Basiková. Jak nápad na comeback přijala?

V průběhu let jsme se několikrát setkali na pódiu a při té příležitosti jsme si zahráli i písničky Stromboli. Když jsem jí o tom nápadu řekl, trochu se ho zalekla. Potom se jí ale zalíbil, stejně jako ostatním členům kapely. Myslím, že je plna očekávání mých nových skladeb.

Odjíždím zrovna na čtrnáct dnů na ostrov Elba, kde je budu dokončovat. To půjde samo, budu blízko Stromboli...

Jak budou nové písně spojeny se starou tvorbou Stromboli?

Myslím, že můj rukopis se výrazně nemění a že nové věci korespondují s tím, co jsem dělal předtím. Ale textově jsem hledal návaznost na Morgensterna, jehož básně tvořily nejzásadnější texty na albech Stromboli. Byly v nich silné abstraktní pocity. Když jsme s Pražským výběrem před lety nahrávali album Běr, vytvořili jsme si silný vztah s Vlastou Třešňákem. Jezdil za mnou na chalupu, já mu pouštěl demosnímky skladeb a společně jsme pro ně vymýšleli texty. Hodně jsme se u toho bavili. Pak mi otextoval z velké části muzikál Excalibur.

Když jsem začal uvažovat o nových písničkách pro Stromboli, opět jsem ho oslovil. Poslal mi texty ze šuplíku, které jsou z mého pohledu nádherné. Přesně takové, že mi umožní navázat tam, kde Stromboli skončili. Další textař, kterého jsem oslovil, je Petr Kolečko, jenž mi napsal několik textů na trojalbum Srdeční záležitosti a slíbil, i když je vytíženým autorem divadelních her a scénářů, že rád něco pro Stromboli napíše.

Kapelou Stromboli prošla řada muzikantů. Kteří se na prosincovém koncertě objeví?

První fázi budou reprezentovat kromě stálých členů i baskytarista Guma Kulhánek, Roman Dragoun a Vilém Čok. V hlavní části koncertu budou na pódiu Bára Basiková, Klauda Kryšpín, Jiří Veselý, Vendula Kašpárková a já. Dramaturgie koncertu bude vycházet z našich alb Stromboli a Shutdown.

Určitě nežijete jenom přípravou koncertu Stromboli. Na čem ještě pracujete?

Před rokem a půl mě oslovili Richard Müller a Michal Horáček, jestli bych s nimi nechtěl udělat společné album. Tato sestava tří osobností mě lákala. Bylo to inspirativní, zhudebnil jsem patnáct Michalových villonských balad, z nichž dvě třetiny Richard už nazpíval. Projekt se bude jmenovat Sociální sítě a měl by vyjít v půlce listopadu.

S Jiřím Suchým pak připravujeme muzikál pod názvem Faust. Setkali jsme se při práci na titulní písničce k seriálu Život je ples. Lidem se zalíbila, stal se z ní hit a my si řekli, že bychom měli ve spolupráci pokračovat. Napsal jsem i hudbu pro semaforské představení Blaník a potom jsme se pustili do Fausta. Koncipujeme ho jako velký muzikál, rád bych ho uskutečnil se živým orchestrem a v současné době se ohlížíme po vhodném producentovi.

S anglickým rockovým kytaristou Jeffem Beckem začátkem června v Praze.

S anglickým rockovým kytaristou Jeffem Beckem začátkem června v Praze.

FOTO: archív M. Pavlíčka

Co vám v poslední době udělalo radost?

Setkání s kytaristou Jeffem Beckem. Považuju ho osobně za nejlepšího kytaristu vůbec. Je prostě světový unikát. Když měl na začátku června koncert v Praze, měl jsem možnost se s ním krátce setkat v Mlýnské kavárně na Kampě, podat mu ruku a říct mu od srdce, co pro mě znamená.