Vítězný snímek vypráví o bohatém muži jménem Aydin, který provozuje hotel v tureckých horách a používá svou inteligenci a postavení k tomu, aby utlačoval svou ženu a sestru a zastrašoval ostatní. Film, jemuž byly inspirací romány ruského prozaika Antona Čechova, už v pátek získal cenu Mezinárodní federace filmových kritiků (Fipresci).

"Letos máme stoleté výročí tureckého filmu, to je moc pěkná shoda okolností," prohlásil podle agentury AFP režisér Ceylan. Istanbulský rodák Ceylan ocenění věnoval "mladým lidem v Turecku a těm, kdo v uplynulém roce přišli o život". V Turecku se v posledním roce odehrávaly násilné protivládní demonstrace. Tento měsíc také v zemi došlo k nejhorší tragédii v historii tureckého hornictví, když při neštěstí v uhelném dole zahynulo 301 lidí.

Kis uykusu je druhým snímkem tureckých režisérů, který si z Cannes odváží hlavní cenu. V roce 1982 Zlatou palmu dostal film Cesta Şerifa Görena a Yılmaze Güneyho.

Tři hodiny v krásném rytmu

Předsedkyně osmičlenné festivalové poroty novozélandská režisérka Jane Campionová uvedla, že ji vylekala délka vítězného filmu, který trvá tři hodiny a 16 minut. Snímek má ale tak "krásný rytmus", že by prý u něj mohla zůstat ještě několik dalších hodin.

Na pomyslné druhé příčce skončil snímek Le Meraviglie (Zázraky) italské režisérky Alice Rohrwacherové, který dostal takzvanou Velkou cenu. "Bronzové" skončily hned dva filmy: snímek o vztazích mezi matkami a dcerami Mommy (Máma) teprve pětadvacetiletého Kanaďana Xaviera Dolana a náročný, experimentální snímek Adieu au langage (Sbohem jazyku) filmového veterána Jeana-Luca Godarda. Oba snímky si rozdělily Cenu poroty. Třiaosmdesátiletá domácí filmová legenda Godard se ocenění z Cannes dočkala vůbec poprvé, upozornila AFP.

Ocenění pro nejlepšího režiséra si z Cannes odváží Američan Bennett Miller za drama Foxcatcher. Cenu pro nejlepší scénář získal film Leviafan (Leviathan) ruského režiséra Andreje Zvjaginceva o boji obyčejného člověka proti všemocnému a zkorumpovanému státu.

"Byl to neuvěřitelně různorodý celek, filmy, které byly klasické, filmy, které byly radikální, filmy, které byly o budoucnosti filmového průmyslu," prohlásil podle agentury Reuters člen poroty Nicolas Winding Refn. Kritik časopisu Hollywood Reporter Stuart Kemp ale poznamenal, že výsledná ocenění nenabídla "žádná překvapení a ceny odešly na předvídatelná místa".