Článek
„Snímek byl zařazen do sekce čítající pouhých devět titulů, jež každým rokem vybírá L’ACID (Asociace nezávislého filmu a jeho distribuce) z několika stovek filmů z celého světa. Výběr provádí komise složená z patnácti filmových profesionálů, členů asociace. Pro velký zájem, kterému se přehlídka těšila v minulých ročnících, se L’ACID rozhodla zdvojnásobit kapacitu projekcí, které se letos budou odehrávat ve dvou sálech paralelně za přítomnosti tvůrců,” upozornila Radka Urbancová z Aerofilms.
Českým celovečerním filmům se moc nedaří pronikat do Cannes, výjimkou byl např. v roce 1998 celovečerní hraný film Postel Oskara Reifa v sekci Semaine de la Critique. Výtvarnice, režisérka a animátorka Michaela Pavlátová tam představila v roce 2012 krátký film Tramvaj, který má sedm minut.
Zoufalý boj mladé ženy
Režisér Petr Václav obdržel Stříbrného Leoparda v Locarnu za film Marian nebo Zlatého ledňáčka za Paralelní světy. Jeho Cesta ven je příběhem mladé romské ženy, která bojuje o obyčejný život.
„Naráží na předsudky většinové společnosti a na mnohé další překážky, které jí zabraňují obstát v dnešním světě, v němž díky globalizaci a finanční krizi zmizela zejména pro Romy vyhlídka jak na práci, tak na důstojné bydlení. Hrdinka filmu bojuje s materiálními problémy, s pocitem opovržení, ale také s vlastní determinací. Kde hledat pomoc? Úřady nastavily ve jménu úspor pravidla vylučování ze systému sociálních podpor. Romská soudržnost také naší hrdince nepomůže, jelikož přestala existovat: všichni tonou v dluzích, vydáni na pospas lichvářům a exekutorům,” popsala Urbancová.
Cesta ven se natáčela převážně na Ostravsku a do hlavních rolí byli obsazeni neherci. Scénář si napsal sám Petr Václav, kameramanem byl Štěpán Kučera, výtvarníkem Jan Pfeiffer.