Rok 2014 byl po deseti letech vyhlášen Rokem české hudby a lze očekávat, že k tomuto tématu se vyjádří jednotlivé operní scény. S příspěvkem si přispíšila opera Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, jež již v prosinci loňského roku uvedla premiéru opery Mirandolina Bohuslava Martinů nastudovanou u nás poprvé v italském originále.

Bude jí patřit celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 7. ledna na jevišti pražského Stavovského divadla.

Divadla se budou věnovat české hudbě po celý rok, takže v Ostravě uvedou i Smetanovu Čertovu stěnu a v rámci festivalu NODO (Dny nové opery Ostrava) původní operu Martina Smolky a Jiřího Adámka Bludiště seznamů. K událostem ostravské operní sezóny ale bude patřit v únoru i novodobá česká premiéra jediné opery Roberta Schumanna Jenovéfa.

Pražské Národní divadlo (ND) chystá k Roku české hudby mimo jiné večer nazvaný Česká baletní symfonie, na kterém zazní díla Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka i Jana Jiráska, a novou inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky.

S Rokem české hudby souvisí i stěžejní projekt ND nazvaný 1914. Hlavním tvůrcem inscenace i scénáře, který se inspiruje Haškovými Osudy dobrého vojáka Švejka a Posledními chvílemi lidstva rakouského modernisty Karla Krause, je americký režisér Robert Wilson. Původní hudbu skládá Aleš Březina a v jedné ze stěžejních rolí se objeví herečka a operní pěvkyně Soňa Červená.

„Přesně před sto lety vypukla válka, která určila další osud nejen naší země, ale celé Evropy. Nám dala v důsledku svobodný stát, Rusům revoluci, Němcům pocit křivdy a Rakušanům touhu po nabytí ztracené velikosti a významu,“ přibližuje téma inscenace 1914 šéf činohry ND Michal Dočekal.

Řada nových muzikálů

Premiérami nebude šetřit ani hudebně zábavné divadlo, chystají se inscenace řady nových muzikálů. Již v lednu uvede Městské divadlo Brno českou premiéru muzikálu Mela Brookse a Thomase Meehana Mladý Frankenstein, který měl v USA premiéru v roce 2007.

Na květen připravuje táž brněnská scéna premiéru původního českého muzikálu Don Juan autorské čtveřice Vašo Patejdl, Ivan Hubač, Eduard Krečmer a Martin Hrdinka.

V únoru spatří světlo světa v pražském Divadle Hybernia očekávaný shakespearovský muzikál Iago Janka Ledeckého a v dubnu bude mít v pražském Divadle Broadway muzikálovou premiéru i Halina Pawlowská, která napsala scénář k muzikálu Adam a Eva.

„O stvoření světa nikdo nic přesně neví. Není však důvod nevěřit bibli. Že existoval Ráj, že si Bůh vymyslel anděly a čerty, že pak pečlivě vymodeloval Zemi, dal život vodě i vzduchu a Adama stvořil k obrazu svému tak, aby mu v dobré víře přidělil družku rafinovaných tvarů – Evu,“ píše v úvodu svého textu Pawlowská.

Muzikál nastuduje režisér Zdeněk Zelenka, který slibuje: „V naší lehce rozverné komedii se budeme snažit vyvolat na divákově tváři úsměv při sledování odvěkého sváru ženského a mužského elementu, který je nadčasový a ve svých střetech a ve své podstatě většinou komický.“ Hudbu k muzikálu napsal Bohouš Josef, texty Boris Pralovszký.

Kultovní americký muzikál Rent Jonathana Larsona, inspirovaný příběhem Pucciniho opery Bohéma, uvede v anglické verzi s českými titulky pražské Divadlo Kalich.

Na jevištích našich divadel se objeví i řada hostů. Za všechny jmenujme slavná baletní dvojčata Jiřího a Ottu Bubeníčkovy, kteří 11. a 12. ledna uvedou v pražském Národním divadle večer nazvaný Les Ballets Bubeníček, kde se oba bratři představí nejen jako tanečníci, ale také jako autoři choreografie, scény i světelného designu.