Na údajné ovlivňování zpravodajství šéfredaktorem Petrem Mrzenou upozornilo minulý týden v dopise radě 23 redaktorů ČT v čele s Danielou Drtinovou a Adamem Komersem. Ovlivňování se mělo dít ve prospěch prezidenta Miloše Zemana nebo strany SPOZ. Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal ve středu všech 12 uvedených příkladů ovlivňování podoby zpráv odmítl a postupně zdůvodnil zvolené postupy v těchto případech.

K neodvysílání vrávorajícího prezidenta při představení korunovačních klenotů Šámal například uvedl, že záběry se objevily ve všech třech hlavních zpravodajských relacích a opakování záběrů nemocného člověka na ČT24 by bylo v rozporu s kodexem ČT. Jediné oficiální stanovisko k prezidentovu stavu totiž bylo, že má virózu. Tím se redakce řídila. Některá média spekulovala o jeho opilosti.

K tvrzení, že šéfredaktor Petr Mrzena v srpnu během eskalujícího sporu uvnitř ČSSD trval na větším prostoru ve vysílání pro statutárního místopředsedu ČSSD Michala Haška v neprospěch předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky, Šámal řekl, že oba aktéři se na obrazovce objevili rovnoměrně, ve zmiňovaný den každý celkem jedenáctkrát a podobný prostor dostali i v hlavních relacích den předem.

Schwarzenberga nevysílali. Přímý přenos před volbami nesmějí    

Neodvysílání přenosu tiskové konference prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga na téma Benešových dekretů a ataků ze strany Miloše Zemana a Václava Klause pak podle Šámala souviselo s předvolebními pravidly, podle kterých televize před volbami přímé přenosy nikdy nevysílá. Základní sdělení ČT poté odvysílala desetkrát ze záznamu, dodal.

Předseda rady Milan Uhde uvedl, že záležitost vysvětlením Šámala nekončí a problém považuje za velmi vážný. Navrhl všechny petice i reakce na ně zveřejnit. Dodal, že spoléhá na to, že se redaktoři neuchýlí k projevům občanské nespokojenosti. „Považuji za základní problém, zda ve zpravodajství existuje tvůrčí atmosféra umožňující výměnu názorů, nebo atmosféra obav a strachu,” uvedl.

Na dopis radě minulý týden reagovala další petice šesti desítek redaktorů, podle kterých zpravodajství ovlivňované není. Petici doplnil další dopis 16 redaktorů, kteří upřesnili, že podporují Šámala jako šéfa zpravodajství.

Redaktory, kteří si stěžovali na údajné zásahy do zpravodajství, v úterý podpořil Český filmový a televizní svaz a další organizace. Vyzvaly Radu ČT, ať se nespoléhá na audit zadaný Dvořákem a prověří věc sama.