Křehká identita Zuzany Piussi ukazuje, proč byla režisérka loni obviněna z několika trestných činů: se sžíravou ironií sleduje národovecké slovenské hnutí a ukazuje, že nacionalistický patos je v zemích s pošramocenou kulturou sice směšný, ale ne okrajový.

Adam Oĺha, syn slovenského pedagoga a filmaře, natočil dokument Nový život o trapnosti, rodině, vztazích a únavě ze zodpovědnosti. A Robert Kirchhoff se ve filmu Kauza Cervanová vrací ke skutečnému případu zavražděné studentky a poukazuje jak na peripetie vyšetřování a soudního procesu, tak i na současný život aktérů případu.

Řadou cen je ověnčen hraný film Můj pes Killer režisérky Miry Fornayové, temný příběh ze současnosti, který se vyznačuje syrovostí a velkou mírou autenticity a dotýká se aktuálních otázek, jako jsou rasismus, nezaměstnanost, dysfunkční rodiny.

A konečně film Děkujeme, dobře Mátyáse Priklera je intimní sondou do života tří rodin, z nichž každá je na jiném stupni společenského žebříčku a každá se snaží po svém vyrovnat se se změnami, které přináší současnost. Jednu z hlavních rolí ztvárnil Miroslav Krobot.

„Na Slovensku vznikají pozoruhodné filmy, které zatím trestuhodně míjejí českou distribuci, i když řada z nich má české koproducenty. Jsou to snímky, které mimořádně rezonují na zahraničních festivalech, ale i u domácího publika,“ říká k projektu Přemysl Martinek z distribuční společnosti Artcam, která kolekci uvádí do kin.