O tom, že se blíží nová sezóna, dala ostravská filharmonie netradičně vědět před několika dny, když překvapila návštěvníky nákupního centra Nová Karolina, kde zahrála Janáčkovu Sinfoniettu. Chcete i v budoucnu na sebe upozorňovat podobným způsobem?

Cílem té akce bylo dát o sobě vědět širší veřejnosti. Byla to svým způsobem akce mimořádná a rozhodně ne poslední. Je prostě nutné dát najevo, že Janáčkova filharmonie Ostrava není instituce jen pro hrstku vybraných. Vždyť hudba je přirozenou součástí lidského života a co se týče hudby klasické, je třeba bourat předsudky vůči ní. Ty jsou asi hlavním problémem.

V čem bude letošní sezóna jiná než ta předešlá? Jaké jsou hlavní novinky?

V prvé řadě jsme změnili strukturu koncertních cyklů. Naším cílem bylo vyjít vstříc posluchači, který má teď mnohem více možností výběru. Může si vybrat z většího počtu koncertních cyklů a může si svoje předplatné kombinovat podle toho, co má rád.

Zásadní novinkou je koncertní cyklus v multifunkční hale Gong, což je asi ten nejvstřícnější krok směrem k publiku. V něm se budeme snažit kombinovat klasickou hudbu s jinými žánry. Příkladem může být hned první koncert v Gongu s houslistou Pavlem Šporclem, který je znám svými projekty stírajícími hranice mezi žánry. Dále to bude vánoční koncert s Hradišťanem nebo Iva Bittová s projektem Zvon.

Další z novinek bude i koncertní cyklus pro děti. O co půjde?

Budou to čtyři speciální projekty, které přiblíží dětem svět klasické hudby. Určitě nepůjde o žádné „výchovné koncerty“. Rádi bychom, aby se děti nenudily, a chceme je aktivně zapojit do děje. Každému z koncertů bude také předcházet dětský klub, který povedou lektoři České Orffovy společnosti. Nebudou to tedy koncerty klasického typu, posluchači mohou očekávat úplně jiný typ představení, kde se samy děti stanou hlavními aktéry. A bavit se nebudou jen ony, ale i jejich rodiče.

Jak se vaše snaha vyjít vstříc širšímu publiku projevila na zájmu o předplatné?

Musím s potěšením říct, že nám naše snaha vychází a je rozhodně poznat, že zde existuje silná poptávka, která zatím nebyla plněna. Např. o zmíněný koncertní cyklus v multifunkční hale Gong je mimořádný zájem. Pozitivně se projevila i změna koncertních cyklů – na možnost sestavit si předplatné podle svého vkusu reaguje publikum velmi vstřícně.

Máte za sebou první rok ve funkci. Je něco, co vás v Ostravě opravdu překvapilo?

Pokud jsem zažil nějaká překvapení, pak to byla spíše překvapení pozitivní. Mile mne překvapila zejména vstřícnost, s jakou mě přijal orchestr samotný. Co mne dále mile překvapilo, je poznání, že v Ostravě si své kultury tak nějak přirozeně váží. Netvrdím, že Ostrava je kulturnější než jiná města, lidé v Ostravě prostě nepovažují kulturu za povinnost - v dobrém slova smyslu - a nepřistupují k ní snobsky. A také město si potřebu kultury uvědomuje a snaží se ji podporovat.

Jak to vypadá s výběrem nového šéfdirigenta? Po jmenování do funkce jste hovořil o tom, že ho vyberete do konce 59. sezóny, ale nestalo se tak...

Výběr šéfdirigenta není snadný, nejde jen o to najít kvalitní uměleckou osobnost. Mezi šéfdirigentem a orchestrem musí zafungovat ta správná „chemie”. Některé interakce už samozřejmě proběhly, ale a s uměleckou radou orchestru jsme se shodli na tom, že je lepší počkat a vybrat s naprostou jistotou. Jde o tak zásadní pozici, že nemůžeme dělat kompromisy. Během následující sezóny do Ostravy přijede postupně několik kvalitních hostujících dirigentů, z nichž některý může být v budoucnu šéfdirigentem.