Reflektuje desáté výročí program přehlídky?

S žádnou zásadní změnou nepřicházíme, budeme se opět věnovat studentským filmům, debutům a mladým tvůrcům obecně. K desátému ročníku by se ovšem dalo vztáhnout to, že debutovým filmům dáváme stále víc prostoru. A to i mimo rámec přehlídky. Příkladem může být naše spolupráce s distribuční společností Artcam. Založili jsme společnost, která má za úkol poslat do distribuce během roku čtyři debutové filmy. V rámci Fresh Film Festu to budou francouzští Apači. Do kin vstoupí v říjnu.

V Praze se festivalu žije lépe než v Karlových Varech, chystáme se tady zůstat

Příklon k debutům se za ta léta vyvinul přirozeně, nebo je v tom jiný záměr?

Během práce se studentskými filmy nám přišlo zajímavé sledovat mladé tvůrce i dál. Stává se nám, že se nám po letech s celovečerními debuty na festival vracejí. Letos je to případ švédské režisérky Gabriely Pichlerové, která na Fresh Filmu před lety vyhrála hlavní cenu ve studentské soutěži. Tentokrát v sekci Bright Future uvádíme její zdařilý film Jíst, spát, umřít.

Tématem fanatismus navazujete na ta předešlá – vzdor a manipulace. Opět jste zvolili ostřejší téma. Proč?

Snažili jsme se ho odlehčit, ale zjistili jsme, že doba asi není ideální, nenaplnili bychom program a přišli bychom o berličku společenské důležitosti. Filmy jsou zase těžší, což odpovídá tomu, jaké se točí a jak na události kolem sebe reagují mladí tvůrci. Lehkých a veselých filmů je v programu relativně málo, odlehčení jsme zvolili alespoň ve vizuálu v růžovém podkladu s pejsky.

Soutěž debutů je, zdá se, plná snímků o dospívání a vyrovnávání se s přechodem mezi dětským světem a vlastní zodpovědností. Byla to náhoda ve výběru?

Na začátku to nebyl plán. Všech šest filmů se věnuje tomuto období, které je nelehkou dobou, extra ve chvíli, kdy se stane něco zásadního, co proces dospívání urychlí. Všechny snímky se věnují tomu období z různých úhlů pohledu, každý je jiný – některé jsou snové, obrazové, jiné jdou více na dřeň, jsou syrovější. Je to zajímavá sonda, diváci se nebudou nudit.

Které snímky byste doporučila?

V soutěžní sekci Fresh Generation stojí za vidění argentinský titul Lvi, jediný film, který v této sekci režírovala žena. Je to obrazově silný snímek. Vypráví o putování pětice kamarádů. Téměř celou dobu je kamera sleduje zezadu, což muselo být produkčně náročné, přesto je film nízkorozpočtový.

Ze sekce Bright Future stojí za pozornost akčnější snímek Antiviral od Brandona Cronenberga, syna slavnějšího otce. Pojednává o lidech, kteří fanaticky obdivují celebrity, a vede to až tak daleko, že si prostřednictvím pofiderní kliniky nechávají implementovat jejich viry.

Mimo debutové sekce bych doporučila nový film Terrence Malicka To The Wonder. Navazuje na poetiku jeho předešlého Stromu života, tentokrát se v něm objeví Javier Bardem nebo Ben Affleck. Mezi lehčí pak patří Mazánek, zábavný film o tom, jak se třicátník vrací ke svým rodičům do newyorského bytu a už se z něj nezvedne, a příběh výrazně obézního patnáctiletého chlapce s názvem Terri. Oba filmy natočil americký nezávislý tvůrce, režisér a spisovatel Azazel Jacobs, který zasedá v porotě debutové soutěže Fresh Generation.

Jaké filmy jste si připravili na zahájení a zakončení?

Zahajovacím snímkem bude Východ. Je to akčnější typ filmu o skupině ekoteroristů. V jedné z hlavních rolí se objeví Ellen Page a na filmu je zajímavé, že jej ještě společně produkovali Ridley a Tony Scottovi. Je to unikátní uvedení, diváci jej pak uvidí v neděli. Festival zakončí film Na konci světa od režiséra Edgara Wrighta, jehož předchozí komedií jsme před dvěma lety festival zahajovali. Byl to snímek inspirovaný komiksem s názvem Scott Pilgrim proti zbytku světa. Ani jeho novinka nezapře rukopis svého autora, zpočátku je to klasická britská komedie, v níž se posléze projevují víc a víc prvky sci-fi a hororu.

Fresh Film Fest se opět koná v Praze, kam se přesunul z Karlových Varů. Jak se mu v hlavním městě daří?

Žije se mu lépe než v Karlových Varech, chystáme se v Praze zůstat. Našli jsme v artových kinech docela dobrou základnu uprostřed města a díky této lokaci nám počet diváků stoupá. Letos jsme přibrali i Bio Ponrepo, kde se budou zčásti promítat archívní tituly i retrospektiva berlínské filmařky Angely Schanelecové.