Článek
Nakladatelství Barrister & Principal nyní vydalo skvělou knihu Zakázaný obraz francouzského odborníka Alaina Besancona. Krok za krokem v ní provází dějinami obrazoborectví, snahy likvidovat obraz z pozic náboženských, či společenských.
Začíná od antiky a Byzance, pokračuje přes protestanty a dochází až k ruské avantgardě, přesněji řečeno Malevičovu obrazu Bílý čtverec na bílém pozadí.
Francouzi bývají většinou výborní esejisté, ale horší teoretici. Besancon patří k výjimkám.
Vyjadřuje se ke všemu na základě znalostí dobové filozofie a estetiky i moderní uměleckohistorické literatury. Ostatně není náhoda, že Zakázaný obraz vyšel záhy anglicky v nakladatelství University of Chicago Press, kde jen tak něco nepřeloží.
Besancon přistupuje k problému z hlediska intelektuálních diskusí o smyslu a významu výtvarného umění v průběhu staletí. Je to užitečné čtení pro všechny, kterým ortodoxní konceptualismus popletl hlavu. Jak autor dokazuje, v historii se vždy po vyhrocené skepsi vůči obrazům konal návrat k jejich nezastupitelné funkci.
Alain Besancon: Zakázaný obraz
Barrister & Principal, překlad Nora Obrtelová, 408 str., 495 Kč