Mezi splněnými podmínkami je, že Buriana opět podpoří konkurzní komise expertů a také garanční rada české první scény. Tu jmenovala minulá ministryně Alena Hanáková jako poradní orgán, který má tlumočit požadavky ministerstva a projednávat strategická rozhodnutí.

Burian podmiňuje své setrvání ve funkci i tím, že ministerstvo kultury nebude nad rámec zákonných povinností zřizovatele zasahovat do autonomie této své příspěvkové organizace a do kompetencí ředitele. Má také připravit podmínky pro urychlenou transformaci české první scény ve vyhovující právní subjekt, vymínil si Burian.

Chybí herci

Umělecké vedení Národního divadla (ND) se po poradě s ředitelem Janem Burianem a po seznámení s výsledky jednání s ministrem kultury Jiřím Balvínem, rozhodlo navrátit do funkcí. Situace však zůstává kritická v souboru činohry, kde daly výpověď dvě desítky herců. O možnostech jejího řešení bude umělecký šéf Michal Dočekal informovat do konce příštího týdne. Po schůzce s uměleckými šéfy to novinářům řekl ředitel ND Jan Burian.

"S herci zahájím debaty prakticky už dnes, ale těžko mohu předjímat, jak se zachovají. Budu se snažit, aby škody byly co nejmenší, ale ty ekonomické budou v každém případě," řekl Dočekal.

Burian s ním souhlasil. "Některé jsou nevratné," komentoval ředitel jeho slova. Kauza se podle něho odrazí nejen na pověsti české první scény, ale i na její návštěvnosti a bude mít vliv na její hospodaření.

"Musím velmi pečlivě uvážit, jaký argument mohu použít, protože nejde o to, zda se některé představení přezkouší či nahradí. Výpovědí v činohře jsou více než dvě desítky," dodal Dočekal. Nechtěl předjímat, které inscenace by repertoár opustily.

"Svou rezignaci jsem oznámil na protest proti odvolání Jana Buriana a přidalo se ke mně poměrně dost lidí. Doufám, že řada výpovědí se nebude realizovat, ale obávám se, že se repertoár může zhroutit," podotkl Dočekal.

"Nemá smysl setrvávat dál v opozici, protože bychom divadlu ještě víc uškodili," komentoval jeho slova šéf baletu Petr Zuska.

"Mzdové podmínky zaměstnanců opery ND jsou tristní," dodal šéf opery Petr Kofroň. Jednou věcí je však podle něj zvýšení platů a druhou mnohem přísnější pracovní podmínky. Tak je tomu právě u filharmonie, kde mají pracovní smlouvy termínované a s rekonkursem. "Obávám se, že veškerá stávková pohotovost aktivní zejména ve Státní opeře je motivována tím, když to řeknu jednoduše - nepracovat," řekl Kofroň. Chce, aby dál v ND existovaly dva provozně oddělené operní soubory. "Pokusíme se je zafinancovat, pokud to nepůjde, odejdu," dodal.