Režiséři dosavadních nastudování vynaložili většinu energie na hledání způsobu, jak všelijak neforemné mužské aktéry svléknout opravdu do podoby, kterak je pánbů stvořil, a neukázat při tom, že stejně všelijak foremné jsou jejich pytlíky. Stanislav Slovák v Brně se vydal chvályhodně jinudy.

Temně hučí řada strojů

Aby bylo jasné, co mám na mysli: Když už ty oběti kapitalismu odhodí za hlavu i tanga nebo jinak dráždivé poslední kousky oblečení, naperou do diváků někde oslňující protisvětlo. Jinde se obrátí k dychtivě nabuzeným divačkám toužícím porovnat to, co mají herci, s tím, co mají doma, bleskurychle zády.

Vtipní byli na severu Moravy, kde překlad Pavla Dominika přeložil ještě Ostravak Ostravski do ostravštiny a Donaha hráli jako Hole dupy. Pro neznalé znamená to asi tolik, co by se ve zbytku markrabství hrálo jako Holé řitě.

Stano Slovák s Karlem Cónem a Emou Mikeškovou, kteří mají na svědomí hudební nastudování a korepetice v Brně, vrátili do muzikálu songy, které jinde nezpívali, protože by je nezazpívali. U Ponávky náročný part zvládli s profesionalitou vlastní jen této jediné evropské hudební scéně v česky mluvící části kontinentu. Yazbek neslevil z náročnosti hudební podoby příběhu – industriální rytmy, melodie přibližující se místy operním duetům a terčetům – přeneseného z průmyslového Sheffieldu v Anglii ve známém filmu Petra Cattanea, v roce 2001 nominovaném dokonce na Oscara, do amerického Buffala.

Jana Musilová září

Víc než na ostatních osmi českých scénách, kde zatím Donaha hráli, udrželi v Brně i vážné sociální téma, jehož ostny míří proti borcení rodinných i mezilidských vztahů, k nepodstatnosti „problému“ sexuální orientace. Aktuálnost takové ideové linie u nás bychom ještě před pár lety nepřipouštěli. Ale to téma – lidi bez práce – tu je.

Psát o kvalitě hereckých výkonů v MDB bylo by nošením dříví do lesa. Dělnické striptéry Petra Štěpána, Jakuba Uličníka, Igora Ondříčka, Lukáše Janotu, Michala Isteníka a Zdeňka Junáka povzbuzuje až do transu vysloužilá pianistka Zdena Herfortová... Jeden výkon je ale zářný: Jana Musilová, někdy trochu odkládaná, v roli Vicki Nicholsové, intonačně a hlasově inscenaci vévodí... Hrňte se na Donaha!

Městské divadlo Brno - David Yazbek, Terrence McNally: Donaha. Překlad Pavel Dominik. Režie Stanislav Slovák, choreografie Michal Matěj, dramaturgie Jan Šotkovský, hudební nastudování Karel Cón, dirigent a korepetice Karel Cón, Ema Mikešková, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Andrea Kučerová, Eliška Ondráčková. Premiéry 17. a 19. května 2013 na Činoherní scéně.

Celkové hodnocení: 80 %