Výstava už byla nainstalována v Singapuru a Hongkongu a po Šanghaji zamíří do Pekingu a japonského Tokia. Muzeum Andyho Warhola v americkém Pittsburghu, které poskytlo více než 300 vystavovaných položek, už s několikaměsíčním předstihem oznámilo, že na žádost čínských pořadatelů nebudou vystavovány malby Mao Ce-tunga.

"Chtěli jsme Číně představit dílo Andyho Warhola. Pokud by tyto malby měly být v jakémkoli ohledu problém, pak je tam nechceme," řekl AFP ředitel Warholova muzea Eric Shiner.

Čína v 60. a 70. letech minulého století vybudovala kolem vůdce Maa kult osobnosti, v jehož rámci byl uctíván i řadou soch a obrazů. Po jeho smrti v roce 1976 ale portréty i sochy z valné většiny v zemi zmizely úměrně tomu, jak se jeho historická úloha revidovala.

Šanghaj, která je finančním střediskem Číny, se rovněž snaží profilovat jako umělecká metropole, která stojí na stejné úrovni s New Yorkem a Paříží. V říjnu se tu otevřela vládou financovaná muzea moderního a současného umění. Ale kritici se ptají, jak se Šanghaj může stát skutečným kulturním střediskem, když vláda cenzuruje umění, jež považuje za politicky citlivé nebo pornografické.