Organizace si také stěžovala na údajné porušení zákona při vysílání reklamy před zprávami a dětskými pořady. U Večerníčku, který se přestěhoval z ČT 1 na ČT 2, společnost upozornila na to, že je prý obklopen reklamou zacílenou na děti.

„Nám vadí, že ČT pokračuje ve vysílání reklam a jen je teď nedbale maskuje tvrzením, že jde o jakési ušlechtilé sponzorování pořadu. Jako by Česká televize nedostávala koncesionářské poplatky ve výši skoro šesti miliard korun. Ale ještě více nám vadí, že milióny diváků mohou každý den sledovat, jak velká veřejnoprávní instituce porušuje zákon ve velkém,“ uvedl ředitel společnosti Vojtěch Razima ve své březnové stížnosti adresované RRTV.

Ve své odpovědi RRTV zdůraznila, že změna zákona, která zakázala reklamu na programech ČT 1 a ČT 24, nijak neomezuje vysílání oznámení o sponzorování pořadu či programu. Norma nezakazuje ani sponzorování dětských pořadů a v případě zpravodajství podle ní televize dodržuje to, že jde o sponzorování programu jako celku, nikoli samotného zpravodajského pořadu.

Reklamu to připomíná

„Je nicméně pochopitelné, že běžný divák nemusí rozlišovat rozdíl mezi reklamním obsahem a sponzorským vzkazem. Některá označení sponzora svou stopáží, dynamickým ztvárněním a obsahem, detailně informujícím o charakteru a vlastnostech produktů a služeb sponzora, skutečně značně připomínají reklamu,“ připustila ve své odpovědi předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Proti pokutám, které RRTV v minulosti uložila, se provozovatelé v minulosti navíc často úspěšně bránili soudní cestou. „Zcela zásadním způsobem tak došlo k rozvolnění pravidel pro tvorbu označení sponzora. Pokud sponzorský vzkaz neobsahuje přímou výzvu k nákupu či k využití služby sponzora (např. ‚jděte a kupte si‘, ‚objednejte si na telefonním čísle‘), Rada ho nemůže postihnout jako neoddělenou reklamu,“ doplnila Kalistová.

Novela zákona o vysílání, která nabyla účinnosti předloni, zakázala vysílání reklamy na programech ČT 1 a ČT2 4 kromě případů, kdy je do vysílání zařazována v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události a je-li nezbytnou podmínkou k získání vysílacích práv. Na programech ČT 2 a ČT sport nesmí reklama přesáhnout půl procenta denního vysílacího času, přičemž vysílání reklam nesmí v době od 19.00 do 22.00 hod. překročit šest minut za jednu vysílací hodinu na žádném z těchto programů. Teleshopping nesmí být vysílán na žádném z programů České televize.