Je jen málo závažnějších a jednoznačnějších odkazů antických bájí dnešku. Touha člověka vzlétnout provokovala umělce po dvě tisíciletí. Ze sochařů Rodina i Štursu, z malířů Breughela staršího, van Dycka, z našich básníků Vrchlického... Daidalos a Íkaros provokovali k návratům i Františka Hrubína.

Thespis a jeho kára

Nevím, koho z autorů napadlo, že báje o géniovi Daidalovi a jeho synovi Íkarovi je už natolik profláknutá, že je pod úroveň mladých divadelníků vracet se k ní v její primitivní síle činů, a slov o nich. Hledat v ní nějaká třeba i nová aktuální poselství.

Jiří Vyšohlíd (Daidalos) a Luděk Šmadiš (Ikaros), v pozadí Petra Cicáková (Girl)

Jiří Vyšohlíd (Daidalos) a Luděk Šmadiš (Ikaros), v pozadí Petra Cicáková (Girl)

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

A tak zůstala z přípravy letu věhlasného umělce a jeho nezdárného syna z vězení na Krétě do rodných Athén, a nebylo to bez rizika, protože i tam byl Daidalos za vraždu sochařského soka odsouzený k smrti, jen jakási rumová tresť.

Velký příběh končící synovou smrtí, neboť se vznesl ke slunci tak vysoko, že jeho žár rozpustil vosk, kterým bylo poslepováno peří z ptačích křídel pro křídla lidská, byl pro nedostatek dramatičnosti doplněn o exkurs do antického divadelnictví - do jeho forem a výstavby od expozice a kolize až po katastrofu a katarzi.

Draci hrají Ikara ve scénickém řešení Kamila Bělohlávka a v kostýmech Terezy Venclové.

Draci hrají Ikara ve scénickém řešení Kamila Bělohlávka a v kostýmech Terezy Venclové.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Hm. Velká je invence Jarkovského i Vašíčka. A ve spojení s hudbou Ondřeje Müllera a s tradičně obstojně muzicírujícími herci od Jiřího Vyšohlída (Daidalos) až po Ivanu Bílkovou, Pavlu Lustykovou a Petru Cicákovou (Girls), a také s Dušanem Hřebíčkem, který jako první herec v dějinách táhne vypravěčskou Thespidovu káru - poklona.

Znáte ekkyklému?

Jenomže návštěvníky Draku lákají na Ikara, ne na vštěpování rozdílu mezi tragédií a komedií. Pozornost uvadá. Mě musel Jiří Vyšohlíd těsně před katarzí dokonce budit. Děti a jejich učitelky jsou s takovým pojetím spokojeny jen napůl...

Petra Cicáková jako Girl. Nebo bohyně Palas Athéna?

Petra Cicáková jako Girl. Nebo bohyně Palas Athéna?

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Bylo by možná v divadle zapotřebí uvědomit si, že knížky už dneska nikdo nečte. Zkuste se někoho v záplavě mediální debilizace všeho druhu zeptat na Iásona, Argonauty, na Médeiu, Mínótaura, na Gorgony... Skrze praxi a nikoli teorii měl by se ubírat jevištní tvar. Stačí, že co je ekkykléma, vědí kritici. Možná. Pro ostatní zjednodušeně: divadelní stroj, výsuvná rampa v antickém divadle. Kde je ale Ikaros?

Celkové hodnocení: 60 %