Hlavní obsah

Muzikálový Shakespeare Kačenkou políbený

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čas od času vrací se i na české scény Kiss Me, Kate! Cole Portera (1891 - 1964), autora první muzikálové generace, tvořícího od první světové války. V roce 1948 měla na Broadwayi premiéru jeho muzikálová verze Zkrocení zlé ženy.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jakub Dostál v roli Petruccia a Zita Benešová jako Kateřina

Článek

Příběh Petruccia a Kateřiny dobýval americká i evropská jeviště také v 50., 70. letech - a kupodivu ještě na přelomu tisíciletí. Jeho dozníváním je inscenace režiséra Pavla Ondrucha, choreografů Davida Kříže a Jana Veselého v Mostu, kde hrají libreto Belly a Samuela Spewackových v překladu Jiřího Joska jako Kačenko, pusu!

Zase Radim Madeja

Se Shakespearem má muzikálová Zkrocenka společný půdorys: V mistrově taškařici je východiskem produkce divadelní společnosti, která historii Battistových dcer a jejich nápadníků sehraje z rozmaru - pro nenapravitelného opilce Christophera Sly.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Aleš Petráš (Gremio), Stanislav Oubram (Battista), Lukáš Rous (Hortensio)

Kačenko, pusu! rámuje moralita o rozpadlém hereckém manželství Freda Grahama a Lilli Vanessi, kteří ale na jevišti dál hrají hlavní role ve Zkrocení zlé ženy. Vztah Petruccia a Kateřiny se jejich konfliktem ještě vyostřuje. Pro diváka další zdroj brilantní komediálnosti.

Nevyčítejme mosteckému Městskému divadlu a stejně chudobným scénám ještě českými politiky, nikoli evropskými úředníky, jak se naši mocipáni rádi vymlouvají, v sociálně zpustošenějších sídlech, že žánr - až na výjimky - zrazují nepřítomností živé kapely. Pro Kačenko, pusu! pořídili nahrávku Tomáš Alferi a František Krtička.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Radim Madeja (Lucencio), Karolína Herzinová (Bianca), Stanislav Oubram (Battista)

Porterova muzika nepatří k lehce zapamatovatelným. Mostecký soubor má s muzikály dost zkušeností, přesto s intonací skladatelových songů chtě nechtě zápasí.

Jednoznačně dominují komparsová taneční a pěvecká čísla, ve kterých z herců drží krok tradičně jen Radim Madeja (Bil Calhoun hrající Lucencia). Inscenaci navíc vyšperkoval znamenitými stepařskými čísly, v nichž sám také září.

Po Urfaustovi Urpetráš

Jakub Dostál, a ještě víc Zita Benešová (Fred a Lilli čili Petruccio a Kateřina), dominují nasazením a temperamentem. Krok s nimi drží ještě Karolína Herzinová v roli rozdávačné herecké kolegyně Lois Linnové a Bianky, a překvapivě také Stanislav Oubram coby popletený doyen souboru Harry Trevor a otec Battista.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jakub Dostál v roli Petruccia a Zita Benešová jako Kateřina

Nesmím zapomenout ještě na Hortensia a Gremia Lukáše Rouse a Aleše Petráše. Pro druhého z nich byla role Biančina nápadníka rozcvičkou na Přelet nad kukaččím hnízdem, kde jako McMurphy exceluje... Jako má tedy původní verzi Goethův Faust, má ji také mostecký Petráš.

Celkové hodnocení:  60 %

Městské divadlo Most - Cole Porter, Bella a Samuel Spewackovi: Kačenko, pusu! Kiss Me, Kate!

Překlad Jiří Josek. Režie Pavel Ondruch, dramaturgie Michal Pětík, scéna Petr Kastner, kostýmy Zuzana Mazáčová, choreografie David Kříž, Jan Veselý, odborná spolupráce - stepařská čísla Radim Madeja, hudební nastudování Tomáš Alferi, František Krtička, pořízení nahrávky František Krtička.

Premiéra 5. října 2012, psáno z reprízy 26. února 2013.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám