Hlavní obsah

Mystérium z hranice konečnosti a věčnosti

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aby brněnské Národní divadlo ukázalo, že jeho tvůrčí potenciál přesahuje jalovou machu, musí pozvat ke spolupráci nejméně dva divadelní ředitele. Ostravský - Jiří Nekvasil - přišel s vlastní adaptací a režií kultovního díla světové kinematografie, Sedmé pečeti Ingmara Bergmana (1957). A donedávna brněnský - Daniel Dvořák - vybavil jeho inscenaci scénou světového formátu.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Pavel Doucek (Rytíř Block), Lucie Schneiderová (jeho žena Karen), za nimi Klára Apolenářová (Smrt).

Článek

Ve spojení s cáry zsinalých kostýmů Marty Roszkopfové, s přízračnou hudbou Davida Smečky a s hereckým pojetím lidských osudů navrátilců z křížové výpravy, chudobné herecko-kejklířské společnosti, v krčmě ukájeného lidského póvlu v čase morové rány, jejíž pustošivý vpád svaluje rozežraný klérus na upalované čarodějnice, konečně reprezentativní inscenace.

Na hraně reality a snu

Otázkou zůstává, jak takovou divadelní lekci stráví „cizím vlivům“ vždy úzkoprse se bránící brněnská divadelní obec. Nikoli náhodou září v Nekvasilově Sedmé pečeti nad vší lidskou zbědovaností - i v šachové partii s Rytířem Blockem (Pavel Doucek) - vítězná Smrt (Klára Apolenářová). Kam se schoval Bůh, nikdo neví.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Ondřej Mikulášek v roli Malíře.

Darem z nebes je i dramaturg Jan Gogola. Mohl v Sedmé pečeti rozvinout divadelní, a hlavně filmařskou zkušenost uplatňovanou na východní Moravě (Hradiště, Zlín). A pro Sedmou pečeť, jejímž předslovem byla o tři roky starší Bergmanova divadelní hra Malba na dřevě, jeho zkušenost byla požehnáním.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jinřich Světnica (kovář Plog), Jakub Šafránek (potulný herec Jof).

Hyperbolizace temného filmového mystéria na scéně ještě vyostřila kontury všudypřítomného a nezvratného zmaru, bezcitu, krutosti a zkázy vrcholícího tancem Smrti s lidmi, odváděnými do zatracení. A přece jiskřička naděje. Někdo přežije. Je to akt božího milosrdenství, nebo jen chvilková nepozornost Smrti opojené vítězstvím?

O lidském zmaru

Zvýšené orchestřiště osázené kostmi, lebkami a kostrami v hábitech, výseče boží duhy a zběsile uhánějící mračna času, světelné kužely a lidé v nich. Součástí velkolepého, místy až boschovsky úděsného obrazu jsou lidé, přesně vykreslení také Vratislavem Běčákem (zbrojnoš Jöns), Magdalenou Tkačíkovou (Mia), Jakubem Šafránkem (Jof), Jánem Jackuliakem (Skat)... Velkolepé plátno lidského zmaru.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Magdaléna Tkačíková a Jakub Šafránek - potulní herci Mia a Jof.

Národní divadlo Brno - Ingmar Bergaman: Sedmá pečeť. Překlad Jiří Osvald. Adaptace a režie Jiří Nekvasil, dramaturgie Jan Gogola, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Marta Roszkopfová, hudba David Smečka, pohybová spolupráce Štefan Capko. Česká premiéra 8. února 2013 v Mahenově divadle.

Celkové hodnocení: 90%

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám