Jako poslední z tzv. kamenných mimopražských divadel se v neděli 20. ledna na jevišti Národního divadla představila opera Jihočeského divadla z Českých Budějovic inscenací Verdiho Rigoletta, kterou soubor uvedl loni v premiéře na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově a poté na své domácí budějovické scéně.
Režie Jany Kališové je tímto určením do značné míry ovlivněna – na prosté, ale působivé scéně rozehrává tragický příběh panského šaška Rigoletta, jehož krutě dostihne kletba jiného otce zneužité dcery, hraběte Monterona. Inscenace vrcholí silným momentem, kdy Rigoletto vítězoslavně bodá dýkou do pytle, v němž ale místo vévody vraždí svou dceru.

Barytonista Alexandr Beň v titulní roli nadchl pražské publikum pěveckým i hereckým výkonem, výborná byla Gilda Jany Šrejmy Kačírkové, lehkomyslná i odhodlaná dívka, ochotná obětovat za svou lásku i život. Korejský tenorista Kisun Kim víc efektně předváděl svůj hlas v plné síle, než naplnil postavu Vévody. Velmi živou postavu kuplířky chtivé odměny vytvořila Dagmar Volfová z Giovanny a basista Jevhen Šokalo dokázal, že Sparafucile patří k jeho parádním rolím.

Argentinský šéfdirigent budějovické opery s italským jménem i občanstvím Mario De Rose extrémně rychlými i pomalými tempy poněkud rozkolísal soudržnost Verdiho partitury a vnášel místy dost rušivý neklid do souhry orchestru, sólistů i sboru. I tak se ale jihočeský Rigoletto řadí k velmi úspěšným festivalovým večerům.

Komorní víkend

Víkend bude patřit komorní opeře. V sobotu to bude Rossiniho opera Příležitost dělá zloděje v podání Výzkumného centra hudebního/operního divadla z brněnské Janáčkovy akademie múzických umění, v neděli brněnský Ensemble Opera Diversa uvede dvě miniopery – Palackého truchlivý konec skladatele Miloše Štědroně a Mluvící dobytek autorského dua Pavel Drábek a Ondřej Kyas, vše v Divadle Kolowrat.

A v pondělí zahraje Netradiční operní studio pražské HAMU operu Bohuslava Martinů Divadlo za bránou na jevišti Nové scény Národního divadla.