Hlavní obsah

Cybercomics: Pro vyvolené komunismus, ostatní zlikvidovat

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdyby se režisér Jakub Maceček o přízeň s Cybercomicsem Egona Bondyho a Romana Sikory ucházel v Centru experimentálního divadla nebo v MeetFactory, ocenil bych to, protože v Brně má autentický marxista a „něžný barbar“ možná tisíc příznivců, v Praze tisíce tři, takže by to na patnáct, možná dvacet repríz vydalo.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Klára Vojtková (Vera), Jitka Josková (Raya)

Článek

Jenomže Maceček s dramaturgem Liborem Vodičkou rozhodli se Cybercomics realizovat v pětadvacetitisícovem Uherském Hradišti, kde jméno Bondy zná možná pět stovek obyvatel, a to ještě jen od Hrabala. A to si prosím povšimněte, jak v poměru k počtu obyvatel sídel na Ponávce a na Botiči královskému městu fandím.

Lekce od Bondyho

Pár diváků zláká do Slováckého divadla komiks v titulu, pět učitelek matematiky a fyziky zase kybernetika. Ostatní budou odcházet o přestávce, jak se stalo už hned na první repríze. Inu není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem.

Přitom je Cybercomics podle Bondyho kyberpunkového románu (to je prý prosím odnož sci-fi) z roku 1997 docela pěkným výhledem, jak bude náš region a celý svět vypadat v nedaleké budoucnosti, v roce 2046, po definitivním převzetí vlády v Česku mafií a na zeměkouli několika globálními světovými ekonomickými korporacemi.

Není to pohled nijak radostný a nesmí nás mást ani překvapovat, že třeba Buck Zdeňka Trčálka považuje za hlavní bibli odporu své skupiny Marxův Das Kapital.

Režijně dominují rychlé komiksové, nebo chceme-li klipové prostřihy. Dialogy jsou peprné a úsporné, skoro bublinové. Autorem předlohy je ale všem režimům nepohodlný filozof, a co diváci neskousnou, jsou jeho sentence a malé eseje, které příběh rozvlékají a určují oněm pěti stovkám lidí, kteří tuší, kdo to Bondy byl.

Poklona Vojtkové

Líto je mi v té inscenační rozpačitosti herců, kteří odvádějí - jak ve Slováckém divadle bývá dobrým zvykem - perfektní práci. Suverénní je Klára Vojtková v postavě Very, obdařené geniální schopností dešifrovat jakékoli nepřátelské kódy. Herečka předvádí, nikoli poprvé, pohybovou, dikční a mimickou vyzrálost.

Stejně perfektní jsou Jitka Josková (Raya), Alžběta Kynclová (Liu), z pánů na jevišti pak Pavel Hromádka (Boss), Pavel Majkus (Tříska a další postavy), Kamil Pulec (mafián Sergio)... V Cybercomicsu je od všeho troška, ale aby to vydalo na závažnou výpověď o neradostné perspektivě lidstva, je toho všeho ve skutečnosti trochu málo.

Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Egon Bondy, Roman Sikora: Cybercomics. Režie Jakub Maceček, dramaturgie Libor Vodička, scéna, animace Miloslav Fekar, kostýmy Eva Jiřikovská, hudba Mario Buzzi, choreografie Jitka Josková. Premiéra 19. ledna, psáno z reprízy 21. ledna 2013.

Celkové hodnocení: 55%

Reklama

Výběr článků

Načítám