Hlavní obsah

Newyorskému Otellovi vévodil Jago

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhým přenosem v nové sezóně z newyorské Metropolitní opery byla v sobotu první ze čtyř inscenací oper Giuseppe Verdiho uváděných v MET ke 200. výročí narození skladatele. Hrálo se zpracování Shakespeara, čtyřaktová opera Otello, jak se v italštině na scénách uvádí dramatikův Othello.

Foto: Profimedia.cz

Sopranistka Renée Flemingová

Článek

Předposlední skladatelovo dílo patří k vrcholným, rekapituluje v něm svou tvorbu a zároveň je i výsledkem obdivu k dramatům velkého Angličana. Přenášená inscenace je již staršího data, v režii Angličana Elijaha Moshinského měla premiéru v roce 1994. Zazářila v ní sopranistka Renée Flemingová. Na rozdíl od Plácida Dominga, tehdejšího Otella, v ní vydržela do současnosti a její výkon stále patří ke hvězdným. Zejména scéna modlitby před smrtí publikum vždy očaruje.

Vizuálně na tom byl mnohem hůř Otello Jihoafričana Johana Bothy, jehož spíše opulentní postava není ideální, hlasově však byl bez problémů. Králem obsazení byl německý baryton Falk Struckmann, jehož Jago táhne jinak spíše popisně realistickou inscenaci. Mimikou i hlasem ovládá nejen postavy na jevišti až k závěrečné tragédii, ale i publikum.

Orchestr řídil Semjon Byčkov, který zdůraznil dramatická i lyrická místa. Hrálo se v nádherných kostýmech na realistické scéně. Otello v MET není „moderním“ výkladem díla a obrací se spíše ke konzervativnímu publiku. Zůstává i ve stínu slavného Zeffirelliho filmového zpracování z konce 80. let.

Reklama

Výběr článků

Načítám