Teatrolog Jan Císař si odnáší dva loutkářské favority – Fausta Tomáše Hájka z Bažantovy loutkářské družiny Sokol Poniklá a pohádku O zlaté rybce Hany Voříškové a Matěje Pospíšila z Chocně. „Obě jsou pro mne ryzím projevem současného amatérismu v té nejčistší podobě, odpovídající formě i výrazu. Je to divadlo, které nejen sděluje příběh, ale i to, co si o něm myslí, proč si to myslí a jak to cítí.“

Milan Strotzer, po léta ředitel, nyní exředitel festivalu, říká: „Geisslers Hofcomoedianten Kuks dokážou zdivadelnit jakoukoli situaci a jejich Don Juan má i zajímavou výpověď. Boskovické Divadlo NABOSO oceňuji za odvahu poprat se s náročným textem Jáchyma Topola. Inscenace Uvařeno je režijně, scénograficky i herecky velmi dobře zvládnutá. Líbily se mi i obě inscenace pražského souboru Kámen, zajímavé svou formou, ale nikoli prázdně formalistní, a také hravé IDolls hradeckého DNA. Inspirací pro mě bylo i hostující Lamento režiséra Jana Nebeského.“

Faidra souboru Relikty HMYZu vyvolala diskuse i nadšení.

Faidra souboru Relikty HMYZu vyvolala diskuse i nadšení.

FOTO: Ivo Mičkal

Šéfredaktorku Zpravodaje Jiráskova Hronova Zuzanu Vojtíškovou zaujala Faidra pražského souboru Relikty HMYZu. „Je to chytré, mladé, přemýšlivé divadlo s vybroušenou formou, ale ne schválnostmi, jež ve mně ze všech festivalových představení nejvíc dokázalo vyvolat zásadní otázky i emoce.“

Alena Zemančíková, lektorka Problémového clubu a redaktorka Českého rozhlasu, sdílí nadšení z Fausta a Zlaté rybky. „Obdivuji prolínání příběhu Fausta a herce, který ho tvoří na samé hranici zvládnutelnosti. Zlatá rybka modelovaná z hlíny v neckách je divadlo na hranici výtvarné performance, zenově zacyklené v kruhu. A pokus o českou coolness, Topolovo Uvařeno, mě oslovilo svou velice těžko postižitelnou a co do otřesnosti i těžko snesitelnou výpovědí, jež předvádí nejhlubší zlo lidské existence, ale v podobě velmi silného představení.“

Faust měl velké ohlasy

Inscenace Faust a Zlatá rybka okouzlily i kritičku Janu Soprovou: „Obě vycházejí z podobného typu hračičkářství, zlatých českých ručiček, které umějí stvořit fantazii, kouzlo a smysl divadla.“

A Fausta pak oceňuje i fotograf Ivo Mičkal: „Výtvarně rafinované divadlo, výjimečné a netradiční, dokonale zvládnuté. Mým druhým favoritem jsou Tři mušketýři pražského souboru Ty-já-tr, kteří po převážně vážných tématech letošního JH přinesli vylehčení a radost.“