Sergej Senža, pozoruhodná postava brněnského divadelnictví, rotuje už skoro dvě desetiletí kolem HaDivadla, Husy, Divadla v 7 a půl, ale i Mahenovy činohry. Původem z Ruska, proto se hlásí k odkazu projektů Ljubimovovy Taganky, ale ještě víc petrohradských Licodějů (lidí mnoha tváří) Věnceslava Polunina. Nová inscenace Oni navazuje ale nejvíc na vlastní site specific projekt Stromodivy.

Pod dohledem Smrti

Abyste o Stromodivech získali představu, tak snad jenom připomenutí, že mají blízko k novému cirkusu, ke komedii dell´arte, k nonverbálnímu pohybovému plenérovému divadlu. Je to projekt proměnlivý odehrávající se v korunách stromů a kolem nich, loni například na topolech kolem Baťova kanálu ve Spytihněvi.

Kateřina Hurychová - Klaun číslo 2 v Oni aneb Touha překročit Stromodivy.

Kateřina Hurychová - Klaun číslo 2 v Oni aneb Touha překročit Stromodivy.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Pro mnohé obyvatele a návštěvníky Brna může být objevem už místo činu. Vedle hotelu International pod Špilberkem oživuje vykachlíkovaný a takřka ze čtyř stran uzavřený dvůr strmý hliněný svah s několika vzrostlými stromy, keři a se zbytky zdiva opevnění proměněného v 19. století v brněnskou verzi vídeňské Ringstrasse.

Do tohoto prostoru umístil Senža magický příběh o samotě člověka, o setkávání, o potřebě citu, o stvoření a zániku vztahů. Z korun stromů a z hradeb dohlíží na všechno pod sebou Smrt, která jediná určuje délku radosti, rozmachu i okamžik konce.

Bára Milotová jako Klaun číslo 3 v nové verzi Senžových Stromodivů.

Bára Milotová jako Klaun číslo 3 v nové verzi Senžových Stromodivů.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Balanc na kouli, akrobacie na visutém laně, žonglování s kužely, kouzla se závěsy a stuhami, horolezení po zdi a po stromech; z klaunských prvků poskládaný příběh. To všechno předvádějí Alexandr Stranke, Michal Bumbálek, Kateřina Hurychová a Bára Milotová s magií nočních kouzelníků. Diváky zavlékají do říše scénické poezie.

Žít v lepších časech

Autenticky kompatibilní hudbu k inscenaci Oni složil David Smečka, kostýmy vycházející z tradic italské dell´arte jsou dílem Alžběty Hanzlové. Stačí přivřít oči a nechat se unášet čarováním, které Sergej Senža ovládá.Už v představení Cirkus dell´arte aneb Harlekýno strůjcem manželského štěstí není možné neobdivovat sílu a rozmanitost Senžovy invence.

Brno má v Divadle F zralého reprezentanta, který obstojí na každém festivalu. Je dobré, že hraje i o prázdninách. Jenom tak žít zase v lepších časech. V divadelních i lidských.

Celkové hodnocení: 80 %