Jenže od televizí prozatím zdroj vyschnul. Česká televize nevysílá s výjimkou minima na ČT 2 a ČT 4 reklamu a soukromá Nova s Primou dodají peníze, až když budou znát letošní výši výnosů z reklam, tedy v příštím roce. Soukromé televize mají stanoven odvod ve výši dvou procent z reklamních výnosů, což je zhruba 150 miliónů korun.

V České republice se ročně natáčí kolem třiceti celovečerních filmů a peníze na výrobu chybí. O tom, jak upravit zákon o kinematografii (současný je z roku 1992), aby vyhovoval dnešním nárokům a potřebám, se diskutovalo i v nedělním pořadu Otázky Václav Moravce.

Filmové centrum České televize

Jak v diskusi padlo, existují zatím asi tři způsoby, jak dostat do fondu od televizí více peněz. Hlavně od veřejnoprávní televize. Za prvé, že by jistá část šla přímo z koncesionářských poplatků, které jdou do ČT. To by podle generálního ředitele ČT Petra Dvořáka nebylo dobré.

Druhá možnost je vrátit na všechny programy veřejnoprávní televize reklamu a třetí možností je přesunout reklamu z ČT2 na stanici ČT1. „Ano, ale jen v omezeném rozsahu, a rozhodně nepřerušovat reklamou pořady a filmy,“ řekl k tomu Dvořák.

Dvořák v pořadu oznámil, že zřídil Filmové centrum České televize, jehož cílem je mj. uvést v život strategii spolupráce s filmaři a také aktivnější přístup k dramaturgii filmů koprodukovaných ČT. Centrum začne řídit nynější předsedkyně Asociace producentů v audiovizi Helena Uldrichová.

Dále v něm budou bývalý producent Novy, který pracoval na Comebacku či seriálu Ulice Tomáš Baldýnský a filmový publicista, nyní hlavní dramaturg Jaroslav Sedláček.