Článek
I když třídenní festival skončil v neděli, v Mikulově zůstává do 19. srpna většina výstav vytvořených výhradně pro zámecké komnaty. Společný jmenovatel jednotlivých instalací by mohl být ukryt v kombinaci slov přesah, vtip a poctivá práce.
To vše v sobě snoubí sklářské umění Vratislava Šotoly (1931– 2010), vedle Františka Víznera nebo Adolfa Matury jednoho z velikánů českého užitého skla. Jeho nápady byly rafinované, hýřily poetickou jemností a čistota tvarů fungovala ve vzácné symbióze s expresivní barevností. „Studoval u profesora Kaplického a tam se hodně zabývali malbou. On taky maloval a barvy pro něj byly důležité, nešetřil jimi. Byly to odvážné, ale vyvážené kombinace,“ říká Šotolova dcera Anna, která sestavila výběr z rodinného archívu.
Svůj osobní pohled nazvala jednoduše a mile Táta. Jednotlivé objekty – ať už jeho slavné dózy na ovoce, poklop na bábovku, nebo svatební vázu – doplnila stručnými, leč výstižnými popisky. V jednom z nich například píše, jak se jí kamarádi ptali, zda se u nich doma pije z vázy. „Táta dělal hodně nápojové sklo a některé skleničky měly i půllitrový objem. A já jsem do nich kamarádům dělávala třeba šťávu, protože se z nich u nás normálně pilo,“ vzpomíná a dodává, že některé věci v dětství vůbec ráda neměla: „Dneska je ale vidím vyloženě jako krásné.“
Mohutný lustr Eliáš
Druhou výraznou expozicí je výběr ze sbírky pražské galerie Křehký, specializující se na unikátní kusy nebo limitované edice, a jak zdůrazňují její zakladatelé Jana Zielinski a Jiří Macek, „jsou plné příběhů“. Instalaci dominuje mohutný, a přece křehký lustr Eliáš od držitelů ceny Grand designér roku 2011, Zdeňka Vacka a Daniela Pošty.
Základem je křišťálový lustr, který je obrostlý přírodními krystaly kamence. Jde o technologicky náročný proces, kdy bylo svítidlo na tři týdny ponořeno do roztoku.
„Inspirace vznikla tak, že jsme před lety navštívili Preciosu, viděli jsme Panskou skálu, která je nad Kamenickým Šenovem, a jeli se podívat na starou továrnu Eliase Palmeho, která byla předchůdcem Preciosy. Celé to na nás zapůsobilo – nahoře jsou třetihorní skály, dole v údolí továrna. Tady se třeba vyráběly lustry pro mahárádžu, tak stará je to tradice, dnes ale se zašlou slávou,“ vysvětluje Daniel Pošta.
Tvůrčí duo navazuje na ceněnou kolekci šperků Virus, jejíž myšlenkou je parazitování a roubování jednoho materiálu do druhého. Zároveň tvůrci hledají nové pojetí luxusu.
Společnost krásnému svítidlu dělají v dřevěné konstrukci třeba Živá váza od Michaely Tomiškové, Gajdy od Tomáše Krále nebo porcelánový tygr Daniela Pirče, jehož prototyp představil designér v rámci expozice Archív zázraků pro Expo 2010 v Šanghaji. Jeho tygr je v pohybu, ošlehaný větrem.
Poutavá je rovněž přehlídka Substance, v níž si s průmyslovými materiály nečekaně pohrává Jiří Pelcl. Ze železných plátů například vytvořil křeslo nebo vymyslel papírovou ulitu jako „telefonní budku“. Nečekané souvislosti návštěvníkovi také odhaluje instalace Strom, ukazující, jak rok a půl vznikal stůl z jednoho kmene stromu. Autorem fotografií je Václav Jirásek, masivní objekt navrhlo studio Olgoj Chorchoj.
Jihomoravské městečko v srdci vinařského kraje ukrývá silné genius loci – vedle všudypřítomných sklípků, romantického Svatého kopečku a pompézní Dietrichsteinské hrobky najdete v zámku i jiné poklady, tentokrát designérské.