Hned tři uváděné filmy pocházejí z dílny tibetského režiséra proslulého minimalistickým filmovým jazykem Pemy Tsedena.

„Ve svých snímcích prostřednictvím realisticky ztvárněných mikro-příběhů zobrazuje proměny dnešního Tibetu, probíhající na pozadí konfliktu tradice a modernity. Ve svém debutu Tiché svaté kameny se vrací do rodné vesnice, aby dokumentoval život tamní zemědělské komunity.

Jeho druhý film Hledání je právem označovaný za nejlepší tibetskou road movie všech dob, byl oceněn mimo jiné na Mezinárodním filmovém festivalu v Šanghaji, kde získal hlavní cenu poroty. Je to také první film natočený výhradně v Tibetu, v tibetštině a s tibetským štábem. Posledním Tsedenovým snímkem promítaným na letošním festivalu je Starý pes z roku 2011,“ uvedla Barbora Dušková u agentury Smart Communication.

Tibetský dokument na festivalu zastupuje básník, spisovatel a režisér Čenagcchang Dordže Cchering alias Džangbu. Ve snímku Kökenúr se vypravil ke stejnojmennému jezeru, které je v tibetské tradici považováno za posvátné, ale zároveň je perspektivní turistickou oblastí oblíbenou čínskými cestovateli. Džangbu na příběhu několika tibetských rodin, postupně vytlačovaných od břehů jezera, demonstruje vliv turismu na tibetskou kulturu a ekosystém Tibetské náhorní plošiny.

Dále bude uvedena např. komická dokumentární road movie Tantrický jogín, dokument Zrcadlo prázdnoty režisérky Ma Li a Letní pastviny dvou Američanů (Lynn True a Nelson Walker), kteří strávili několik měsíců na pastvinách s rodinou tibetských nomádů.

Tibet se mění, často bez ohledu na potřeby tamních kmenů

Tibet se v posledních letech prudce modernizuje, práva původních obyvatel ale Čína nerespektuje. Např. filmař Döndub Wangčhen byl zatčen a odsouzen na šest let za dokument, v němž Tibeťané chválí dalajlámu a stěžují si na útlak své kultury. Kromě kultury ohrožuje rozvoj dopravy a měst  i přírodu, což současné filmy reflektují.

Letos chtějí Číňané postavit v Tibetu supermoderní letiště. Bude se jednat o vůbec nejvýše položené letiště na světě (4 436 metrů). Výstavba letiště Nagčhu potrvá asi tři roky a bude stát 1,8 miliardy jüanů (asi 5,6 miliardy Kč).

Tibeťané tvrdí, že Čína chce podpořit migraci čínských obyvatel do Tibetu a potlačit tradiční kulturu.