Článek
Jménem i délkou vlády ji připomíná současná britská královna Alžběta II., k jejíž korunovaci v roce 1953 složil Benjamin Britten operu Gloriana, jejíž českou premiéru uvedlo Národní divadlo v režii bývalého šéfa operního souboru Jiřího Heřmana. Z jeho podnětu byla opera inscenována.
Že si Heřman s Brittenem výborně rozumějí, dokázal už inscenací Brittenovy Řeky Sumidy před sedmi lety v atriu Českého muzea hudby. A předvádí to opět v Glorianě, kde jeho obrazivá režie plná výtvarných symbolů sjednocuje operu, jejíž tvar není bez problémů.
Ačkoli se Britten snažil překonat statický charakter korunovační opery příklonem k tématu vnitřního rozporu vládkyně a ženy, k němuž našel látku v knize Lyttona Stracheyho Alžběta a Essex: Tragický příběh, zůstala jeho opera formálně i hudebně rozštěpená mezi oslavným a intimním pásmem. Příběh Alžbětiny tajené lásky k „Robinovi“, hraběti z Essexu je prokládán ilustrativními obrazy holdování panovnici včetně tradiční anglické „masky“.
Heřman si ale s roztříštěným tvarem opery dokázal poradit akcentem na symbolickou rovinu reprezentovanou mj. mohutnou korunou spouštějící se kolem královny jako obruč svírající její ženskou touhu a svobodu.
Alžběta dominuje jako vskutku živoucí, tragická a lidsky jedinečná postava
Na prosté, ale funkční scéně rozehrává s choreografem Janem Kodetem nápaditě sbory, tanečníky i sólisty v nádherných alžbětinských kostýmech do stylově čisté a působivé podívané, která diváky nenudí.
V tom je mu nápomocno i hudební nastudování dirigenta Zbyňka Müllera, které klade důraz na barevnost brittenovské instrumentace, dynamické a výrazové odstínění intimních a sborových scén i vtip dobových citací a inspirací. Vynikající výkon podávají sbory pečlivě nastudované sbormistry Pavlem Vaňkem a Jiřím Chválou (Kühnův dětský sbor).
Německá sopranistka Gun-Brit Barkminová je pro roli Alžběty dokonalou interpretkou nejen pro svůj suverénně i emotivně znějící soprán, ale především pro mimořádné herecké a pohybové schopnosti včetně citu pro groteskní polohu. Její Alžběta dominuje inscenaci jako vskutku živoucí, tragická a lidsky jedinečná postava.
Celkové hodnocení: 80 %
Benjamin Britten: Gloriana
Dirigent Zbyněk Müller, režie Jiří Heřman,
scéna Pavel Svoboda,
kostýmy Alexandra Grusková.
Česká premiéra 3. 3. 2012 v ND Praha.